Skip to main content
DA / EN

VELKOMMEN TIL TAL2024 

Konferencens hovedtema er aktiverende undervisning og aktiv læring, som er det bærende princip for uddannelse på SDU. Denne konference skal hjælpe praktikere med at inspirere hinanden og formidle viden og erfaringer om, hvordan studerendes læring fremmes i overensstemmelse med de bærende principper på SDU.

Årets særlige fokus vil være Vejledning.

Vi er blevet bedre og bedre til at afprivatisere undervisningsrummet ved at udveksle ideer til undervisningsmetoder, invitere kolleger ind for at observere, og i det hele taget diskutere vores undervisning med andre. Men det er ikke så almindeligt, at man taler med sine kolleger over frokostbordet om hvilke vejledningsmetoder, der er virksomme, eller sidder med hos hinanden i vejledningssituationer for at blive inspireret til egen vejledningspraksis. Vejledning er stadig en privat sag mellem vejlederen og de(n) vejledte.

Men skal vi udvikle vejledningen (og vejlederne) er det vigtigt, at vi også åbner for vejledningsrummet og synliggør for os selv, hinanden og de studerende, hvad der er på færde i vejledningssituationen. Det lægger vi op til med dette års særlige tema for TAL, nemlig Vejledning. Hvad er formålet med vejledningen, hvilke forudsætninger har den vejledte, hvilke forudsætninger har du som vejleder, hvilke vejledningsaktiviteter/-metoder kan tages i brug, hvilke rammer foregår vejledningen i, osv. Deltag i erfaringsudvekslingen om spørgsmål som disse (og sikkert også andre!) og vær med til at åbne vejledningsrummet for dig selv og andre!

 

Målgruppen er primært medarbejdere fra SDU og University Colleges i Region Syddanmark. Konferencen er dog åben for alle interesserede, og abstracts og tilmeldinger fra medarbejdere fra andre nationale universiteter og uddannelsesinstitutioner er meget velkomne.

Dato og tidspunkt

Torsdag 7. november 2024 - kl. 9.30-15.00

Lokale og adresse

Auditorium O100 
SDU Odense
Campusvej 55
5230 Odense M

SDU-kort og parkering - Odense Letbane

Gitte Wichmann-Hansen

Seniorforsker ved DPU, Aarhus Universitet og ejer af konsulentfirmaet Academic Supervision

 

1. Opening keynote: How to balance guidance and independence in supervision.

Balancing guidance and independence in supervision is a key challenge, irrespective of the thesis level, be it at the bachelor’s, master’s, or PhD level. On one hand, supervisors are expected to provide enough guidance for students to produce high-quality theses within the expected timeframe. On the other hand, supervisors should facilitate student independence by allowing them to experience their own research journey – including making mistakes. In this opening keynote, conference participants will get research-based concrete advice on how to strike a balance between these two seemingly conflicting interests.

Slides from the opening keynote.

 

2. Closing keynote: Collective Supervision – why and how?

Supporting independence is especially challenging in modern supervision with increased student diversity, well-being issues, and time pressure for students as well as supervisors. In this closing keynote, Gitte Wichmann-Hansen will address how to overcome some of these challenges by using Collective Supervision as a supplement to traditional individual supervision. Recent research shows that collective meeting formats have the potential to increase students’ progress and learning while making it more enjoyable and less stressful for supervisors. The talk will include concrete hands-on tools for how to plan and implement collective supervision, including how to organize the supervisory meetings with peer feedback.

Slides from the closing keynote.

Program

09.00    Rundstykker og kaffe/te
09.30    Velkomst
09.45    Keynote Gitte Wichmann-Hansen – Vejledning og selvstændighed
10.30    Pause/posters
11.00    Parallelle sessioner 1, korte oplæg, posters og workshops
12.15    Sandwich frokost
13.00    Parallelle sessioner 2, korte oplæg, posters og workshops
14.00    Pause/posters
14.15    Keynote Gitte Wichmann-Hansen – Klyngevejledning
14.45    Afsluttende bemærkninger
15.00    På gensyn til næste år

 

Konferencesprog

Keynote vil være på engelsk. De parallelle sessioner formiddag og eftermiddag vil være på enten dansk eller engelsk. 

Målet med konferencen er at give deltagerne mulighed for at:

  • dele, dokumentere, demonstrere, begrunde og analysere egne eksempler på aktiverende undervisning og aktiv læring.
  • blive inspireret til at videreudvikle egen aktuel praksis eller udvikle en ny egen praksis inden for aktiverende undervisning og aktiv læring.

 

I de parallelle sessioner vil deltagerne dele deres undervisningserfaringer inden for disse spor:

TAL2024 hovedtema: Aktiverende undervisning og aktiv læring

TAL2024 særlige focus: Vejledning - oplæg kan fx handle om:

 

  • Hvordan organiserer du klyngevejledning?
  • Hvordan får du peer feedback og vejledning til at spille sammen?
  • Hvilke fordele er der ved at introducere rubrics i vejledningssituationen?
  • Hvornår (og hvorfor) bruger du digitale metoder i din vejledning?
  • Den bedste spørgeteknik til at fremme selvstændighed hos den studerende.
  • Dine erfaringer med forskellige måder at forventningsafstemme på.
  • Dine er erfaringer med forskellige vejledermodeller (fx undervisningsmodellen, lærlingemodellen, partnerskabsmodellen).
  • Dine erfaringer med vejlederrollen (fx akademikeren, konsulenten eller forældre).
  • Dine erfaringer med vejlederstile (fx coachende, kontraktorienteret, laissez-faire, målstyret).

 

Formater

Korte oplæg: I sessionerne med korte oplæg vil hver oplægsholder have 10 min. til at fortælle om en undervisningserfaring og reflektere herover. Hver præsentation efterfølges af 10 min. diskussion.

Posters: vil blive præsenteret på Campustorvet med hver 5 min. individuel præsentation efterfulgt af en kort diskussion.

Workshops: afholdes over en time.

 

Abstracts

Abstracts skal indsendes i Word format - frist er 30. maj.

Download og brug disse abstract templates:

Studerende er velkomne til at deltage med en præsentation sammen med en underviser fra SDU, UC’ere og andre videregående uddannelsesinstitutioner.

SDU Universitetspædagogik

Lotte Dyhrberg O'Neill, Lektor, LDO@sdu.dk
Rie Troelsen, Leder af SDU Universitetspædagogik, riet@sdu.dk

 

Spørgsmål vedr. praktiske forhold kan sendes til Sofie Rothmann, sorot@sdu.dk.

TAL FORSIDEN

Klik her

Book of Abstracts

Klik her

Slides fra præsentationer

Klik her