Formål
Formålet med dette kursus er at give et forskningsbaseret og praksisrettet indblik i nogle af de udfordringer, der knytter sig til elevers læsning af tekster og at give redskaber til, hvordan man som lærer og skole kan arbejde med læsekultur og med stilladsering og udvikling af elevernes tekstlæsning.
Indhold
Mange elever og lærere oplever, at elever er udfordret i læsning af tekster. En del af udfordringerne knytter sig til fordybelse i tekstlæsning og til forståelse af det læste. En anden udfordring knytter sig til at få læsning til at være en del de unges liv i og uden for et uddannelsessystem, hvor det at læse og at tage ejerskab over sin læsning ses som adgang til at få viden – om verden og om sig selv. Læsning og det at være ’en læser’ af mange forskellige typer af tekster er tidligere sjældent blevet opfattet som en særlig opgave, der skal have opmærksomhed i undervisningen af unge på ungdomsuddannelserne. Men det er den blevet, og den udfordres af elevernes manglende motivation for læsning og af, hvordan fx softwareprogrammer som chatgpt kan hjælpe eleverne med læsning af tekster og med deres tekstforståelse. Flere skoler indlægger derfor læsetid til lektier og til frilæsning med det mål at fremme både elevernes uddannelse og dannelse.
På dette kursus beskæftiger vi os med, hvordan vi kan booste elevernes læsekultur ved at støtte deres læse- og læreprocesser i undervisningen og på skolen. Vi fokuserer på, hvordan lærerne kan fungere som læsende rollemodeller, og at det at læse er en kompetence på lige fod med fx skrivning og derfor er en integreret del af elevernes læring, som undervisningen og uddannelsen må medtænke. Vi kigger nærmere på, hvad læsning er, og hvordan man som lærer kan maksimere udbyttet af elevernes læsning ved at arbejde med elevernes læsning individuelt og som en del af klasse- og skolekulturen.
Arbejdsform
Kurset veksler mellem oplæg, diskussion, konkrete og praksisnære øvelser og erfaringsudveksling.
Målgruppe
Undervisere i alle fag og ledere fra de gymnasiale uddannelser.
Kontakt
Anne Bang-Larsen, tlf. 61 999 139, email: anneb@sdu.dk med henblik på tilrettelæggelsen af et forløb, der passer til jeres skole.