Skip to main content

Delpolitik for Undervisning

Undervisning der fremmer læring

Undervisning af høj kvalitet og det gode undervisningsmiljø ved Syddansk Universitet er omdrejningspunktet for, at de studerende kan blive del af et fagligt, akademisk fællesskab og styrke deres viden, færdigheder og kompetencer. Undervisningen er kendetegnet ved, at undervisere, studerende, ledere og administrative medarbejdere sammen med råd, nævn og udvalg kontinuerligt arbejder for at sikre stærk faglighed og høj pædagogisk kvalitet. Samtidig er vores læringsmiljø kendetegnet ved at være forpligtende fællesskaber.

Universitet Uddannelse Undervisning

Se politikkens mål for:

Høj faglighed

Undervisningen på Syddansk Universitet afspejler undervisernes høje videns- og forskningsniveau. Vi udvikler hele tiden undervisningen, og vi vægter højt, at undervisningen varetages af forskere, der kan bringe forskningen i spil i et akademisk fællesskab, og at undervisningen har praksisinddragelse, der hvor det er relevant i forhold til uddannelsens profil.

Standarder for praksis

Den høje faglighed sikres og udvikles på Syddansk Universitet som minimum på følgende måder:

  • Undervisningen afspejler, at det vægtes højt, at undervisere er tilknyttet aktive forskningsmiljøer, som skaber viden på højeste niveau.

  • Underviserne udvikler det faglige indhold i undervisningen med udgangspunkt i relevant forskning og praksisviden og ud fra beskrivelsen af fagelementets læringsudbytte i form af viden, færdigheder og kompetencer.

  • Undervisningens faglige niveau og indhold evalueres og udvikles systematisk med inddragelse af fx kollegial sparring, eksterne eksperter, indkomne censorrapporter, eksamensstatistik, evalueringer og andre tilkendegivelser fra studerende og undervisere. Dette gælder alle forløb og fagelementer – også dem, der ligger uden for universitetet (fx udlandsophold, ophold i virksomheder, praktik og kliniske ophold).

Universitetspædagogisk kvalitet og udvikling

På Syddansk Universitet understøtter den pædagogiske og fagdidaktiske praksis de studerendes læring med grundlag i universitets bærende principper om aktiverende undervisning og aktiv læring. Undervisningen varetages af undervisere, der kontinuerligt har fokus på udvikling pædagogisk og didaktisk viden og kompetencer, og som møder generel understøttelse, anerkendelse og synliggørelse af universitetspædagogisk praksis og udvikling.

Standarder for delmålet

Pædagogisk og didaktisk kvalitet og udvikling sikres og udvikles på Syddansk Universitet som minimum på følgende måder:

  1. Det er tydeligt for underviserne, hvilke forventninger universitetet har til udvikling af deres pædagogiske kompetencer og kvalitetssikring og udvikling af studentercentreret læring. Det er ligeledes klart, hvad mulighederne for universitetspædagogisk kompetenceudvikling er, og hvad incitamenterne herfor er.

  2. Undervisernes pædagogiske og formidlingsmæssige kompetencer vurderes og udvikles systematisk. Dette gøres ifm. ansættelse og via løbende refleksion over egen praksis og tilegnelse af relevant pædagogisk og didaktisk viden.

  3. Undervisning, prøver og eksaminer udvikles i overensstemmelse med universitetets bærende principper om aktiverende undervisning og aktiv læring. Udviklingen sker med systematisk inddragelse af universitetspædagogisk viden og gennem pædagogisk og didaktisk kompetenceudvikling.

  4. Undervisningens pædagogiske og didaktiske kvalitet og samspil med eksamen evalueres og udvikles løbende og systematisk med inddragelse af fx kollegial sparring, eksamensstatistik, kompetenceudvikling, forskning, evalueringer og andre tilkendegivelser fra studerende og undervisere.

Gode læringsfællesskaber 

På Syddansk Universitet er vores læringsfællesskaber kendetegnet ved gensidig respekt, samarbejde, trivsel, åbenhed og engagement, og de studerende støttes, guides og udfordres med dette for øje. De studerende er del af faglige fællesskaber og har medansvar for undervisningen.

Standarder for praksis

Gode læringsfællesskaber sikres og udvikles på Syddansk Universitet som minimum på følgende måder:

  1. Undervisningen understøtter et inkluderende læringsmiljø, hvilket indebærer, at studerende og undervisere trives og indgår i gensidigt anerkendende og konstruktiv dialog med respekt for akademiske værdier og accept af forskellighed.

  2. De gode læringsfællesskaber bygger på undervisningsformer, der giver faglige fællesskaber med aktiv deltagelse, og som har fokus på feedback og mulighed for deltagelse i studiegrupper.

  3. Digitale og fysiske læringsrum understøtter den anvendte undervisningsform.

  4. Læringsfællesskaberne evalueres og udvikles løbende og systematisk med inddragelse af evalueringer og andre tilkendegivelser fra studerende og undervisere.

Sidst opdateret: 13.08.2024