Master i offentlig ledelse
Nærvær i samtaler - samtaler i ledelsespraksis
Formål
Kompetencen til at facilitere og indgå i nærværende og meningsfulde samtaler er central for ledelse. Det gælder både i forhold til at kommunikere opad i ledelseskæden til egne chefer, at samarbejde med lederkollegaer og aktører i omgivelserne, og at motivere og give feedback til egne medarbejdere. Dette fag introducerer til og træner denne kompetence.
Det gør vi i to spor. For det første retter vi mod fokus mod selve samtalen. Her vil deltagerne blive introduceret til og trænet i at anvende teori om psykologiske kontrakter, spejling, samtaleteknik og supervision. Et gennemgående element er deltagerens evne til nærvær samtidig med, at denne er opmærksom på mål, følelser og reaktioner i løbet af samtalen. Det handler grundlæggende om via samtaler at kunne træde ind i en andens oplevelsesverden. Det andet spor handler om konteksten for samtalen. Politisk ledelse, magt- og autoritetsrelationer og organisationskultur skaber nemlig både muligheder og faldgruber for samtaler. Deltagerne trænes i at tage dette i betragtning.
Det er et meget praksisorienteret fag, hvor vi behandler samtaler som et generelt ledelsesfænomen – der undervises ikke ud fra en bestemt teori om samtaler.
Indhold
- Samtalers forløb
- Samtaleteknikker
- Psykologiske kontrakter, spejling og supervision
- Samtalers betydning for forskellige ledelsesformer
- Kontekst for samtaler i form af magt, kultur og politik
Fakta om faget
Hvornår?
Forår
Hvor?
Aarhus Universitet
Fagmodul
Ledelsesfag - 2,5 ECTS
Fagansvarlig
Mads Leth Jakobsen