Der er en masse krav til dig og dit studieliv. Hvorfor skal du kende dem?
Video udviklet af Studie- og trivselsvejledningen på SDU"... Ved at kende de både synlige og usynlige krav , er det nemmere at prioritere og planlægge sin tid og bruge de rigtige ressourcer til at løse opgaverne med..."
Kender du det at:
- Du uventet bliver inviteret med på en ferie eller til en fest?
- Du dumpede eksamen, og reeksamen ligger lige om lidt
- Influenzaen rammer, og du går glip af to ugers undervisning?
- Du er nødt til at flytte og skal bruge en masse tid på det?
- Du har scoret et godt job, som tager meget af din tid?
Der sker altid uventede ting!
Kend dine ydre krav, for når det uventede sker, så vil det være nemmere for dig at træffe gode beslutninger i dit studieliv.
Hør en underviser forklare om fagbeskrivelserne
Interview med Jan Møller Jensen, lektor på institut for virksomhedsledelse på SDU. 2022
To ting som underviseren blandt andet fortæller:
”Læs din studieordning og dine fagbeskrivelser. Undersøg rammerne for dine fag, og hvordan de tre læringsmål: Viden, færdigheder og kompetencer stemmer overens med det, du laver i din studiehverdag."
"Hvis man f.eks. vil klage over en eksamen, er det også vigtigt, at have sat sig godt ind i fagbeskrivelsen”.
Sådan sagde en studerende engang i en vejledning.
Det var fordi den studerende så det som en konkurrence med sig selv, om at prøve at gennemskue fagbeskrivelserne i relation til det, som de blev præsenteret for i pensum og i undervisningen.
Kan du genkende dig selv i disse udsagn?
- Jeg kan ikke finde mine fagbeskrivelser
- Studieordningen og fagbeskrivelserne giver overhovedet ikke mening
- Jeg kigger da i fagbeskrivelserne en enkelt gang i starten af semestret, men det er også det
Hvis du kan genkende dig selv i de udsagn, bruger du sikkert ikke fagbeskrivelserne i det daglige. Dette kan være med til at gøre det sværere at udvælge hvilke ressourcer, du så skal kaste efter dine studier.
Så gør som den studerende der elsker at hade sin studieordning...
...Og øv dig i at afkode den:
- Kig i din fagbeskrivelse f.eks. før hver undervisningsgang
- Bliv bevidst om hvilken viden, hvilke færdigheder og hvilke kompetencer faget gerne skal give dig
- Genkend temaer fra pensumlisten eller til undervisningen som går igen i fagbeskrivelsen
- Spørg din underviser, hvis der er noget som ikke hænger sammen, eller hvis du bare vil være sikker
- Snak med dine medstuderende om de ser sammenhængene
- Overvej hvordan eksamen hænger sammen med de læringsmål faget har
Find din computer eller et stykke papir frem og svar på følgende spørgsmål:
- Hvorfor er fagbeskrivelserne svære for dig at bruge i praksis?
- Hvad kunne du have gjort anderledes i forhold til et fag du lige har haft?
- Hvad er din strategi for at bruge fagbeskrivelserne bedre til et fag du har lige nu?
- Biblioteket på SDU har en lang række ressourcer om f.eks. akademisk redelighed
- Hvis du vil vide mere om din egen studieordning, kontakt da dine faglige vejledere eller studievejledningen på dit fakultet
- En definition af hvad en studieordning er fra bogen "God stil i professionsopgaver"
- At du forstår, hvad vi mener med ydre krav
- At du har fået skabt dig et bedre overblik over dine ydre krav til dit studieliv
- At du er blevet mere fortrolig med din studieordning og fagbeskrivelserne
- At du har prøvet at definere en strategi for hvordan du vil skabe en god fortolkning af en fagbeskrivelse