Skip to main content
DA / EN

Hasselmusen som klimaambassadør

Er hasselmusen nøglen til klimaforståelse? Forskningsprojektet undersøger, hvordan hasselmusen kan øge borgernes forståelse af klimaforandringernes indvirkning på biodiversitet og økosystemer samt engagere dem i naturbevarelse.

Den Europæiske klimalov har sat en ambitiøs målsætning om at opnå klimaneutralitet i alle EU-lande inden 2050. Alligevel er mange stadig uvidende om, hvordan vores daglige handlinger påvirker klimaet, og hvordan klimaforandringerne påvirker biodiversiteten og økosystemerne omkring os. I et spændende samarbejde mellem SDU og Naturama vil dette projekt forsøge at øge opmærksomheden omkring klimaforandringer og biodiversitet ved hjælp af hasselmusen (Muscardinus avellanarius) som ambassadørart.

 

Hvorfor er hasselmusen vigtig?

Hasselmusen er, trods navnet, slet ikke en mus, men Danmarks eneste syvsover. Denne charmerende lille skabning står over for store udfordringer som følge af klimaforandringer og tab af levesteder på grund af landskabsfragmentering og intensivt skovbrug, hvilket har gjort, at arten nu er truet i Danmark. Hasselmusen fungerer som en indikatorart i de danske skove, hvilket betyder, at dens tilstand kan give os værdifulde indsigter i økosystemets sundhed. Det er derfor afgørende at udvikle strategier for forvaltning og bevaring for at sikre artens fremtid. Projektet undersøger derfor, hvordan hasselmusen og forskningen af dens sårbare status i Danmark kan øge borgernes forståelse af de aktuelle klimaforandringsdrevne effekter på biodiversitet og økosystemfunktionalitet.

 

Ny viden om hasselmusen

Forskere har gennem flere år indsamlet data om hasselmusbestandene i Danmark, men der er stadig mange ubesvarede spørgsmål. Dette projekt fortsætter denne vigtige indsats og bruger dataene til at undersøge, hvordan klimaforandringer påvirker de danske hasselmuspopulationer. Derudover vil projektet undersøge den genetiske variation blandt de danske subpopulationer for at forstå, hvordan de forskellige grupper kan være påvirket af miljøforandringer.

 

Hasselmusen i skolen

Undersøgelser har vist, at børns interesse for naturvidenskabelige fag ofte falder, når de når til mellemtrinet i folkeskolen. Derfor er det afgørende at skabe en positiv og engagerende forbindelse til naturvidenskaben i denne periode. Dette projekt udforsker, hvordan hasselmusen kan bruges som modelart i undervisningen for at øge elevernes interesse og motivation for at lære om klimaforandringer, biodiversitet og økosystemer. Et nyt tværfagligt undervisningsforløb, der bliver udviklet i samarbejde med engagerede lærere fra lokale skoler samt erfarne biologer og formidlere, vil inkludere aktiviteter, som involverer eleverne både indenfor og udenfor klasselokalet.

 

Sidst opdateret: 26.09.2024