Arktis vil i fremtiden være en hurtigere og mere direkte sejlrute imellem Europa, nordøst Amerika og Asien. Men klimaforandringerne, der har skabt passagen, er også skyld i at mange store isstykker brækker af den grønlandske indlandsis og danner enorme isbjerge. Disse isbjerge udgør en betydelig fare for skibstrafikken i Arktis.
Droner skal opdage isbjerge
ArtDrone har til formål at udvikle et dronesystem, der kan registrere og følge de potentielt farlige isbjerge og dermed hjælpe de rederier, som sejler i Arktis. Derfor udvikler forskere på SDU Dronecenter nu en langdistance drone med isbeskyttelsessystem og infrarøde kameraer monteret i en stabiliseret ramme, som kan operere i det arktiske klima.
Det overordnede mål er at udvikle et real-time dataindsamlingssystem til brug for de danske rederier i Arktis.
Brug af droner i Arktis
Der er flere fordele ved at bruge droner til at registere isbjerge i forhold til at bruge andre luftbårne systemer som f.eks. helikoptere. Droner har høj udholdenhed, de er billige, har god fleksibilitet og tilgængelighed, er hurtige at implementere og har en høj grad af nøjagtighed. Dertil udgør droner en mindre risiko for mennesker og miljøet omkring dem.
Forskere fra SDU Dronecenter overvejer to typer droner: En fastvinge drone med Vertikal Take-Off og Landing (VTOL) og en multirotor-drone. De to dronetyper har hver sine fordele. Fastvinge dronen har god aerodynamik og kan derfor flyve hurtigere og i længere tid. Dette vil gøre det muligt at afdække store havområder for hver flyvning. Multirotor-dronen kan til gengæld lette og lande vertikalt. Dette gør det muligt at operere på et mindre område, og den har kun behov for meget lidt plads til at lette og lande.
Dronen vil blive udstyret med et termisk kamera, redundant sensor system, såsom GPS, IMU eller Lidar, og en radar.
Billigere og mere miljøvenlig skibstraffik
ArtDrone-projektet forventer at komme med en liste af anbefalinger og drone-specifikationer til brug for de Danske rederier i Arktis, som vil bruge droner til dataindsamling.
Rederierne kan bruge informationerne til at finde sikrere og kortere sejlruter, hvilket i sidste ende forventes at reducere omkostningerne og miljøbelastningen betydeligt.
Læs mere om projektet her: Droner skal gøre smutvej gennem Arktis sikker
Støttet af
Den Danske Maritime Fond med 175.000 kr.
Projektpartnere:
SIMAC, MH Simonsen og SDU Dronecenter
Projektperiode
2018-2020
Kontakt
Ulrik Pagh Schultz Lundquist, SDU Dronecenter, ups@mmmi.sdu.dk