Skip to main content
DA / EN
Medie City Odense

SDU er med i planer om ny medieby i Odense

SDU og resten af parterne i Media City Odense (MCO) har underskrevet en hensigtserklæring med DSB Ejendomsudvikling om at skabe en medietech-by ved Jarlsberggade i Odense. Første fase af den nye medieby skal sætte nye standarder for innovation og samarbejde på tværs af uddannelse, forskning og mediebranchen.

Parterne bag Media City Odense – SDU, TV 2 Danmark, Jysk Fynske Medier, SDU, TV 2 Fyn - har gennem længere tid undersøgt mulighederne for at skabe et fysisk Media City Odense med en samling af medie-, tech- og uddannelsesinstitutioner, og i den forbindelse er medieklyngen i dialog med DSB Ejendomsudvikling (DSB EU), der ejer nabogrunden til Kvægtorvet ved banelegemet i Odense.

Det er nu på plads, og dermed kan næste fase i projektet begynde, hvor der skal findes en investor til byggeprocessen.

Media City Odense blev startet i 2020 og har en mission om at være Danmarks mest nytænkende og værdiskabende medietechklynge. Målet er at opbygge et fællesskab baseret på tillid og samspil, der styrker lokal, regional og national dansk journalistik, indholdsproduktion i bred forstand og formidling/distribution.

Stor værdi for SDU

Syddansk Universitet var med i MCO fra start, og ifølge rektor Jens Ringsmose har mediesamarbejdet allerede vist, hvordan det kan være med til at understøtte universitetets kerneopgave.

- På SDU stræber vi efter at skabe viden og uddannelser af allerhøjeste karat. Det gør vi fordi, det er universitetets kerneopgave, men også fordi det til syvende og sidst skaber værdi for og med samfundet.  MCO-samarbejdet og de visionære planer om et nyt fælles domicil rummer derfor et stort potentiale for SDU.

- De første par års aktiviteter i MCO har allerede leveret adskillige eksempler på, at der opstår noget fantastisk kreativt og interessant, når forskere og undervisere fra universitetet bliver bragt sammen med journalister, udviklere og konsulenter fra mediesiden. Vi glæder os derfor til samarbejdets næste fase, siger Jens Ringsmose, rektor på SDU til en fælles pressemeddelelse fra MCO.

Plads til store og små

Huset har potentiale til at rumme mere end 40.000 m2, og det er et vigtigt parameter for parterne i MCO, at der bliver plads til virksomheder i alle størrelser inklusive mindre startups samt uddannelses- og forskningsmiljøer.

C.F. Møller Architects er tilknyttet projektet og har udarbejdet en vision for de fysiske rammer og de første tentative skitser for det hus, der både skal kunne rumme traditionelle medievirksomheder og det omkringliggende økosystem såsom tech-virksomheder, marketing/kommunikation, film, spiludviklere og uddannelsesinstitutioner. Og netop studiemiljøet er en afgørende faktor for at skabe det rette miljø.

Inspiration fra Norge

Media City Odense-samarbejdet er blandt andet inspireret af mediesamarbejder i norske Bergen og tyske Hamborg – og især af den succesfulde medieklynge i Bergen, som hyppigt får besøg af medievirksomheder fra hele Europa, der vil høre mere om den vestnorske model.

Gennem årene er Bergen blevet kendt for succesfulde tech-satsninger fra især TV 2 Norge, som efterfølgende er blevet til selvstændige virksomheder. Media City Bergen blev etableret som klynge i 2010 og fik fælles lokation i 2017.

Læs mere om Media City Odense: https://www.mediacityodense.dk/

Læs nyhed fra 2020, da SDU gik ind i medietechklyngen: https://www.sdu.dk/da/nyheder/aktuelt_fra_sdu/medieby


Redaktionen afsluttet: 23.06.2022