Meningen med Filosofi med børn er, at børnene selv skal filosofere og ikke bare høre om andres tanker. Der findes dog mange forskellige tilgange inden for feltet og det kan være vanskeligt at navigere i udgivelserne på området. På denne side kan du finde forskellige former for inspiration til at lave Filosofi med børn, i form af konkret materiale, udgivelser og links til nyttige hjemmesider.
Materialer fra Filosofi i Skolen
Plakat: Sådan får du elever til at holde op med at stille filosofiske spørgsmål
En plakat med 10 gode råd til, hvordan man får elever til at stoppe med at tænke filosofisk og stille filosofiske spørgsmål oppe i skolen. Den kan printes ud og hænges op fx i personalerummet eller på indesiden af toiletdøren.
Plakat: Sådan får du børn til at holde op med at stille filosofiske spørgsmål
En plakat med 10 gode råd til, hvordan man får børn (så vel som voksne) til at stoppe med at tænke filosofisk og stille filosofiske spørgsmål. Den kan printes ud og hænges op fx på køleskabet.
Spørgsmålskortene kan nemt printes ud og lægges i personalerummet, i klasse eller i hjemmet. Man kan ligeledes bruge dem til at lave Minisessioner med - gruppen trækker et kort og taler sammen to-og-to hvorefter spørgsmålet tages op i plenum.
Filosofiske dialoger om FN's Børnekonvention
I samarbejde med CoC Playful Minds har Filosofi i Skolen udgivet 5 filosofiske dialoger om FN's Børnekonvention.
Tryk på linket og download hæftet gratis.
Filosofisk dialoger om FN's Verdensmål
I samarbejde med CoC Playful Minds har Filosofi i Skolen udgivet et inspirationsmateriale der omhandler filosofisk dialog og FN's Verdensmål. Inspirationsmaterialet indeholder 17 filosofiske dialoger – en dialog til hvert verdensmål – med forslag til, hvordan man kan facilitere dialoger om de abstrakte begreber samt arbejde med emnerne og værdierne bag verdensmålene. Samlingen afsluttes med en ekstra dialog om begrebet verdensborgerskab.
Bæredygtighed i fokus gennem filosofisk dialog
Hvordan favner undervisningen stærkt normative og komplekse emner? Og hvordan kan en reel dialog om bæredygtighed faciliteres? Her får du forslag til didaktiske pejlemærker og konkrete øvelser.
Filosofiske samtaler om robotter og teknologi
I samarbejde med Odense Kommune har Filosofi i Skolen udviklet inspirationsmaterialet "Filosofiske samtaler om robotter og teknologi", som indeholder materialer til filosofiske samtaler for børn i børnehavealderen, samt en kort introduktion til facilitering for voksne.
Sessionsmanualer
- Kan genstande tale?
- Nyttige og unyttige genstande
- "Verdens uartigste dreng" af Kim Fupz Aakeson
- Hvornår mister man sig selv?
- Turen går til Monos
- Ship of Fools
- The Surgeon with Cold Hands
Aktiviteter
Anbefalet vejledning til filosofiske dialog
Som dansk introduktion til Filosofi med børn og filosofisk dialog, anbefaler Filosofi i Skolen Peter Worleys bog "TÆNK HØJT" fra 2019. Den passer til en dansk skolekultur og giver den bedste hands on-vejledning. Og selvom den har fokus på skolen i eksempler og materialer, er det præcis de samme teknikker som kan anvendes til at understøtte filosofisk dialog i uformelle læringsfællesskaber, i faggruppen eller i børnehaven. Du kan læse mere om bogen her.
Links til andre hjemmesider
The Philosophy Foundation er lokaliseret i London, og er en af Filosofi i Skolens tætte samarbejdspartnere.
På deres hjemmeside kan man finde et væld af inspiration, videoer og sessionsmanualer. Det kræver blot at man bliver medlem - det er ganske gratis.
Center for Philosophy for Children, University of Washington
'Center for Philosophy for Children' er placeret på University of Washington i Seattle, og er en del af Filosofi i Skolens internationale netværk.
På deres hjemmeside kan man ligeledes finde en masse inspiration til emner, spørgsmål og lege.
På hjemmesiden for 'Thesching Children Philosophy' findes bl.a. en liste over fortællinger og bøger, som egner sig godt til filosofisessioner.
Stanfords beskrivelse af feltet filosofi med børn.
Video af filosofisk dialog
Her kan du se et eksempel på en filosofisk dialog. Videoen er optaget i en 3. klasse på Stige skole i Odense. Dialogen er faciliteret af en af deres lærere Susanne.