Business-to-Business Marketing
-
De stadigt skiftende globale og regionale værdikæder samt de dynamikker som digitalisering og kriser medfører, skaber konstant nye udfordringer og muligheder for virksomheder. Dette kræver at nye forretningsmodeller, digitale løsninger og praksisser skal udvikles, da klassiske akademiske koncepter udfordres. Denne gruppe bidrager til den aktuelle forskning inden for Business-to-Business Marketing. I gruppen arbejder med forskningsspørgsmål af stor relevans for akademia, industri og samfund.
Udover kritisk refleksion over nuværende industrielle forretningspraksisser er gruppens opgave også at udvikle løsninger på aktuelle forretningsproblemer, som har en indvirkning på økonomisk, social og miljømæssig bæredygtighed. Ved at forstå aktører som industrielle virksomheder og/eller organisationer fra andre domæner, sigter denne gruppe mod at støtte værdiskabelse og værdiappropriation i B2B konteksten. Dette inkluderer grundforskning, der gør det muligt for praktikere at udlede nye værktøjer til at håndtere forretningsproblemer, som eksempelvis kunderejsen eller implementeringen af bæredygtighed i forretningsstrategier. I øjeblikket er fokus særligt på digitaliseringens, IoT (Internet of Things) og kunstig intelligens’ indvirkning på B2B konteksten.
For at finde relevante problemer og løsninger interagerer forskningsgruppen stærkt på tværs af akademiske, industrielle og samfundsmæssige domæner. Gruppens tilgang til området er at den gerne vil bidrage til de relevante forskningssamfund samt til samfundet.
Nogle af de nøgleindustrier, der er relevante for denne gruppe, er mekatronik, robotteknologi og den digitale platformøkonomi. Udover disse industrielle højtekdomæner er andre sammenvævede domæner som sundhedspleje, turisme, forsyningsindustri, kommunale virksomheder eller konsulentfirmaer også af interesse. Denne gruppe har således et særligt fokus på regionale industrier og har gennem de sidste årtier opbygget stærke bånd med store regionale virksomheder samt med mikro-, små- eller mellemstore virksomheder og yderligere laterale aktører som kommuner eller andre offentlige aktører i regionen Syddanmark. Forskningsnetværket inkluderer naturligvis også forskellige andre forskningsorganisationer i de skandinaviske lande, Tyskland og andre EU-lande.
Forskellige forskningsparadigmer præsenteres i denne gruppe. Både kvantitative og kvalitative metoder anvendes. Der er en stærk tradition inden for kvalitativ forskning, der er baseret på flere relationelle tilgange (IMP-tilgang og andre evolutionære tilgange). Interaktive perspektiver, der starter deres analyse på det dyadiske niveau, anvendes ofte for at identificere drivkræfter og hindringer for B-to-B aktiviteter.
Forskningsprojekter
Eksempler på igangværende forskningsprojekter i denne gruppe er som følger:
- Støtte til forretningsudvikling for små og mikrovirksomheder
- Forståelse og støtte til opstartsprocessen i B2B
- Værdiskabelse og værdiindfangning (i regionale/globale kontekster)
- Forståelse af forandring og transformation i forskellige forretningsmarkeder fra en interaktiv tilgang (turisme, offentlige virksomheder, kommuner, sundhedssektoren/-industrien osv.)
- Dataflow og databehandling på tværs af virksomhedsgrænser
- Institutioner, der kan ramme forretningsaktiviteter i B2B konteksten
- B2B segmentering og porteføljeplanlægning
- Forståelse og håndtering af transformation på grund af digitalisering
- Initiering og håndtering af transformation på grund af skiftende dynamikker på globalt plan
- Initiering og tilpasning af forretningsmodeller til nye teknologier (for eksempel: generativ AI)
- Nye tilgange til salg og merchandising
- Indvirkning af digitalisering og AI på kunderejsen
- Forbindelse af brugen af digitale tvillinger til kundesucces i B2B-indstillinger
- Indvirkning af B2B CEO og CMO’s brug af sociale medier på virksomhedens præstation
- Udforskning af DEI (diversitet, lighed og inklusion) elementer i B2B salgsprofessionelles forskning
- Forbedring af modstandsdygtighed gennem krise- og forandringsledelse i B-to-B virksomheder
Konferencer og tidsskrifter
Denne gruppe fokuserer på høj kvalitet i akademiske output i form af publikationer og vidensformidling til den virkelige verden, men også gennem andre aktiviteter, der bygger stærkt samfundsmæssigt og akademisk medborgerskab. Gruppen er til stede i Business-to-Business Marketing forskningssamfundet som følger:
- Industrial Marketing and Purchasing (IMP) forskningsgruppe med sine årlige konferencer
- Conference on Business and Industrial Marketing
- EMAC European Marketing Association
- International Research Symposium on Networks in Changing Business Ecosystems
Forskningsgruppeleder
Lektor Susanne Gretzinger
Gruppemedlemmer
Fornavn |
Efternavn |
Stilling |
Telefon |
|
Anna Marie D. | Ulrich | Lektor og Viceinstitutleder Sønderborg | 65501350 | amdu@sam.sdu.dk |
Per V. | Freytag | Professor | 65501380 | pvf@sam.sdu.dk |
Roberto M. | Cortez | Lektor | 65504092 | rfmc@sam.sdu.dk |
Sadia | Soltani | Adjunkt | 65501484 | saso@sam.sdu.dk |
Susanne | Gretzinger | Lektor og forskningsgruppeleder | 65501753 | sug@sam.sdu.dk |
Svend | Hollensen | Lektor | 65501218 | svend@sam.sdu.dk |
Tove | Brink | Lektor | 65504226 | tbr@sam.sdu.dk |