Sådan lyder det fra Wulf-Toke Franke. Han underviser i electronics, og ser ikke blot de studerende som unge mennesker, men også som potentielle Master-kandidater, fremtidige samarbejdspartnere eller måske kommende kollegaer.
”Undervisning er ikke længere énvejskommunikation. Tværtimod, så er det en fremragende mulighed for at få værdifulde inputs, hvis du inkluderer din egen forskning i undervisningen. Det er utroligt inspirerende at se og høre, hvad de studerende har at byde ind med.”
Wulf-Toke Franke husker tilbage til, da han selv var 1. semester-studerende. Dengang var han genert og alt var nyt for ham, derfor var han ikke så aktiv, som han burde have været.
”I dag har vi et utal af apps og digitale løsninger, hvilket betyder, at vi kan direkte interaktion i forbindelse med undervisningen. Det går naturligvis hånd i hånd med en tæt dialog med de studerende.”
Den virkelige verden med virkelige udfordringer
Involvering af industrien er en vigtig del af Wulf-Toke Frankes undervisning. Faktisk er det et kardinalpunkt i hans tilgang til formidling.
”Jeg forbinder AL min undervisning til reelle problemer. Allerede på første semester involverer vi folk fra industrien til projekter, hvor de vil give forelæsninger. På den måde, kan de studerende se formålet med det, de studerer. Det er en kæmpe fordel for de studerende allerede på et tidligt stadie at få kontakt med industrien, så de ikke blot kan få et studiejob eller en praktikplads, men også et fremtidigt, fast arbejde, når de er færdiguddannede. For mig er det ekstremt vigtigt at have direkte kontakt til erhvervslivet, så man ikke sidder i et akademisk elfenbenstårn uden fornemmelse for omverdenen.”