Flot hæder til SDU-samarbejde med kommuner om forebyggelse af funktionstab blandt ældre

Professor Paolo Caserotti fra Syddansk Universitet (SDU) har i en årrække forsket i metoder til tidlig opsporing af skrøbelige ældre. En række kommuner med Slagelse i spidsen har oversat forskningen til praksis, og resultaterne af dette er så gode, at Slagelse Kommune netop har modtaget KL’s forebyggelsespris 2024.

Af Bo Kousgaard, , 17-05-2024

Forebyggelsesprisen 2024 blev uddelt ved Kommunernes Landsforenings (KL) årlige Social- og Sundhedspolitiske Forum.

Slagelse Kommune modtager prisen på vegne af flere samarbejdspartnere, herunder Middelfart Kommune og Syddansk Universitet, for en ekstraordinær indsats omkring opsporing af særligt sårbare, kronisk syge, ældre borgere til forebyggelsesforløb.

Paolo Caserotti, professor ved Institut for Idræt og Biomekanik, på Syddansk Universitet har stået i spidsen for det EU-finansierede innovationsprojekt (WIPP), der havde til formål at udvikle praktisk anvendelige metoder til tidligt at kunne opspore skrøbelige ældre i aldersgruppen 60+.

Den viden, som er kommet ud af projektet, kommer nu ældre til gavn, når kommunerne bedre kan tilbyde dem forebyggende hjælp, for eksempel ved hjemmebesøg hos kronisk syge.

Et godt eksempel på hvordan forskning kan omsættes til praksis

Professor Paolo Caserotti er ualmindeligt glad for, at arbejdet med WIPP har ført til tildelingen af KL-prisen til Slagelse Kommune.

- Prisen er med til at sætte fokus på vigtigheden af tidlig opsporing af risikofaktorer for funktionstab hos ældre borgere, hvilket giver kommunerne et stærkt evidensbaseret redskab til målrettede indsatser for at sikre de bedste vilkår for sunde leveår og et værdigt seniorliv, siger Paolo Caserotti.

- Men jeg glæder mig også over, at prisen er en fin anerkendelse af, at forskning fra vores institut ikke kun har videnskabelig værdi, men også en betydelig samfundsmæssig effekt. WIPP-360 er et godt eksempel på, hvordan forskning kan omsættes til praksis, og på det vellykkede samarbejde mellem universitet og kommunerne, understreger Paolo Caserotti.

Opsporer særligt sårbare ældre

-Vi er meget stolte over at modtage prisen, og personligt er jeg meget stolt over det samarbejde, der har været kommunerne og SDU imellem. Vi har opsporet flere end 1500 særligt sårbare ældre ved hjælp af modellen, som vi har udviklet i fællesskab. Vi kan se, at indsatsen gør en forskel for både de ældre og medarbejderne, ikke kun i Slagelse, men i alle kommunerne og det er det vigtigste, siger Gorm Rabølle, udviklingskonsulent i Slagelse Kommune.

Forebyggelsesindsatsen, kaldet ’WIPP-360’, benytter en digital screenings- og triageringsmodel, der inddeler borgerne i rød, gul eller grøn alt efter støttebehov.

Indsatsen har fokus på så tidligt som muligt at opspore særligt sårbare kronisk syge ældre borgere gennem forebyggende hjemmebesøg. Ældre borgere (65+) modtager et digitalt spørgeskema, der bl.a. spørger ind til borgerens hverdag, trivsels, funktionsniveau og helbredstilstand.

Skemaets opdeling er med til at sikre, at de borgere som har størst risiko for forværringer i deres sundheds- og helbredstilstand i højere grad tilbydes og motiveres til at deltage i forebyggelsestilbud.

I projektet indgår også enkle men effektive fysiske tests, som hjælper personalet til at screene for tegn på begyndende svækkelse og sygdom.

Fakta om Forebyggelsesprisen og begrundelse for modtagelsen

Indstillingerne til KL’s Forebyggelsespris er blevet bedømt af KL’s sekretariat og et dommerpanel bestående af kommunale politikere, direktører og chefer samt forskere på social- og sundhedsområdet.

I bedømmelsen lagde dommerpanelet især vægt på, at:

• WIPP-360 giver et godt grundlag for tidlig opsporing af sårbare ældre borgere med høj risiko for funktionstab og tab af selvstændighed, og som ellers ikke er tilbøjelige til at deltage i forebyggelsesforløb.
  • Rekrutteringen rammer bredt og skaber kontakt til de mest sårbare borgere.
  • Slagelse Kommune får kontakt til borgere med kronisk sygdom tidligere, og det kan give besparelser på den lange bane.
  • Slagelse Kommune arbejder systematisk med rekruttering og har implementeret indsatsen i den eksisterende drift via den afklarende samtale og de forebyggende medarbejdere.
  • WIPP-360 har et stort spredningspotentiale - og det skaber grundlag for at kunne differentiere og forebygge ulighed i sundhed.<

Fakta om WIPP-projektet og WIPP-360-modellen

• WIPP-projektets formål har været at udvikle værktøjer til både at opspore skrøbelige ældre borgere med - WIPP-projektet udviklede værktøjer til at opspore skrøbelige ældre med behov for forebyggende livsstilsforandringer og afprøve forebyggende indsatser.
  • Målet var, at kommunerne bedre kunne opspore borgere i risiko for funktionstab eller tab af selvstændighed og livskvalitet for at sætte ind med tidlige forebyggende indsatser.
  • WIPP-360-modellen inddeler borgerne i grøn, gul og rød kategori baseret på trivsel, livskvalitet og selvvurderet helbred.
  • Modellen anvendes i flere kommuner, herunder Slagelse, Middelfart, Odsherred, Næstved, Ishøj, Randers og Varde.
  • Alle 98 kommuner kan benytte modellen.

Foto: Bo Kousgaard, SDU

Professor Paolo Caserotti
Institut for Idræt og Biomekanik
Syddansk Universitet
Tlf. 27 14 25 97‬
pcaserotti@health.sdu.dk

Mød forskeren

Paolo Caserotti er professor ved Institut for Idræt og Biomekanik.

Redaktionen afsluttet: 17.05.2024