Fysik i Fritiden

300 skoleelever til Ungdomsrumkonference på SDU

Onsdag den 8. november 2023 blev den første nationale version nogensinde af Ungdomsrumkonferencen afviklet på SDU dagen før, Den Nationale Rumkonference 2023 startede.

Flere end 300 unge udskolings- og gymnasieelever tilbragte hele onsdagen den 8. november 2023 fra kl. 9 til kl. 18 i selskab med unge studerende oplægsholdere fra SDU, og i workshops, hvor deltagerne blev fordelt på fire spor:

• Bæredygtighed i rummet
  • Rovere og robotter
  • Andreas Mogensens rummissioner
  • Satelitter og kommunikation.

Hensigten med konferencen var at give de unge skoleelever mulighed for selv at tage stilling og løse en række aktuelle problemstillinger, som knytter sig til rummet, og som er relevante for elevernes pensum.

Dagen blev rundet af med en direkte live-forbindelse til Andreas Mogensen på den Internationale Rumstation.

Direkte kontakt med Andreas Mogensen (©SDU / FKF / SDU-Galaxy. Foto: Kasper Arensbak)

Deltagere i Ungdomsrumkonferencen SDU 2023 (©SDU / FKF / SDU-Galaxy. Foto: Kasper Arenbak)

300 unge deltog i Ungdomsrumkonferencen på SDU 2023 (©SDU / FKF / SDU-Galaxy. Foto: Kasper Arenbak)

Oplæg ved Ungdomsrumkonferencen SDU 2023 (©SDU / FKF / SDU-Galaxy. Foto: Kasper Arenbak)