Center for Køn og Diversitet
Tip

Historisk biblioteks- og arkivsamling med relevans for udforskning af køn, klasse, diversitet - til interesserede

Arbejderbevægelsens Bibliotek og Arkiv har en specialsamling med fokus på velfærdssamfundets historiske udvikling, arbejderhistorie, politisk historie og/eller arbejdernes vilkår og kultur, især i Danmark, men også over landegrænser.

Der findes fx materialer om brydninger og uenigheder omkring seksualmoral i den danske arbejderbevægelses organisationer og på den danske venstrefløj gennem tiden, eller om at inddrage et klasse-perspektiv på seksualitetshistorien.

Der ligger desuden biblioteksmaterialer og organisationsarkiv fra Diskussionsklubben Karl Marx, som var den arbejderstudiekreds i 1910’erne og 1920’erne, som Knud Pedersen blev mobbet ud af i biografien ”Dengang da jeg var pige – en hanpiges erindringer” (udgivet i 2022), da han erklærede sig kærlighed til en ung jurastuderende i studiekredsen. Biblioteket har desuden en større samling arbejderlitteratur og -sange, hvoraf nogle sagtens kan læses gennem queer-briller.

Man kan henvende sig direkte på aba@arbejdermuseet.dk eller tilgå materialet her: Bibliotek for forskere | Arbejdermuseet

Redaktionen afsluttet: 15.05.2024