Videnscenter for Psykotraumatologi

Børn der lever med vold

Hvordan er det for et barn at leve med vold i hjemmet? Videnscenterets samarbejdspartner Danner har lavet fem videoer, hvori fem modige voksne står frem og fortæller deres historie om en voldelig barndom.

Videnscenterets samarbejdspartner Danner har for nyligt udarbejdet fem videoer om børn der lever med vold. Videoerne er baseret på sande beretninger, fra nogle af de mennesker, som selv har haft en barndom med vold. Videoerne giver et interessant indblik i de enkelte individers beretning, som alle er af forskellig karakter. Man hører bl.a. om Freya som var blevet udsat for både fysisk og psykisk vold af sine forældre, lige så længe hun kunne huske.
Som 11-årig fik hun dog mod til at fortælle en opmærksom klasselærer om volden, som derefter tager kontakt til en familierådgiver. Freya bliver derefter placeret på en god kostskole, hvor hun endelig får ro og mulighed for at udvikle sig fagligt. Den dag i dag er hun dog stadig mærket af den voldelige opvækst.

Videnscenteret udarbejdede i 2015 rapporten ’Når livet slår fra sig’, i samarbejde med Krisecenter Odense.  Rapporten er baseret på en indholdsanalyse af journalmateriale fra 215 børn, som har besøgt krisecentret over en periode på fire år.
Rapporten undersøger bl.a. omfanget af vold i hjemmet, umiddelbare og langvarige konsekvenser, samt tilknytning og mestringsstrategier. Derudover er rapportens resultater inddelt i tre hovedkategorier: Barnet, forældrene og skolen/institutionen. Rapporten giver derfor den interesserede læser, mulighed for at dykke mere ned i de forskellige aspekter af vold i hjemmet. Det er muligt at læse rapporten lige her.

Redaktionen afsluttet: 23.04.2017