Videnscenter for Psykotraumatologi

Er du okay?

Nyt forskningsprojekt skal undersøge danske betjentes mentale trivsel

Af Karina Raeder, 21-03-2021

Arbejds- og Miljømedicinsk Klinik på Odense Universitetshospital og Syddansk Universitet går fra på mandag d. 22. marts i gang med et nyt forskningsprojekt, som skal undersøge hvordan politibejtente i dansk politi påvirkes af de voldsomme oplevelser, der er en del af jobbet. Projektet skal bidrage med viden om, hvordan voldsomme hændelser påvirker det danske politi og hvilke tiltag, der kan tages for at afhjælpe konsekvenserne. Det er ikke ukendt at psykiske belastningsreaktioner, herunder PTSD er undersøgt i dets sammenhæng med arbejdet som politibetjent. Undersøgelsen her vil dog yderligere undersøge organisatoriske og arbejdsmiljørelaterede forhold der spiller en rolle for, hvordan voldsomme hændelser påvirker. Projektet giver på den baggrund overblik over hvilke indsatser der skal til for at modvirke eventuel skjult nedslidning. Forskningsprojektet ’Er du okay? Traumeeksponering som arbejdsvilkår i det danske politi’ er bevilget midler fra Arbejdsmiljøforskningen og skal bidrage til:

• At få skabt et grundigt og solidt vidensgrundlag
• Øget forståelse af konsekvenserne for eksponering for voldsomme hændelser
• At sikre mental trivsel blandt betjente
• Optimering af eksisterende forebyggelsesarbejde
• Udviklingen af tiltag på arbejdspladsen, der kan nedbringe sygefravær

Projektet vil løbende blive beskrevet på Videnscenter for Psykotraumatologis hjemmeside.
Redaktionen afsluttet: 21.03.2021