Videnscenter for Psykotraumatologi
Grønland

Ny rapport fra FN: kritik af Danmarks behandling af grønlændere

Grønlandske børn tvangsfjernes på baggrund af danske testværktøjer på forældrene. Ekspert mener at det er brud på menneskerettighederne, når testene er lavet på dansk og ikke tilpasset deres sprog og kultur.

I Danmark kan et barn fjernes hvis der er risiko for alvorlig skade ved barnet, hvis barnet bliver boende hos forældrene. Psykologiske test af forældrene kan bruges som begrundelse for tvangsfjernelse. De tests som findes i Danmark, er oversat fra engelsk til dansk, og tilpasset den danske kultur. De danske tests bruges til grønlandske forældre, men da testene ikke er tilpasset det grønlandske sprog og kultur, er det ifølge ekspert Birgitte Arent Eiriksson et brud på FN’s menneskerettigheder. Eiriksson deltog i P1 Morgen, som du kan høre her.

Videnscenteret har udviklet en serie tests for børneområdet, som er oversat og valideret på grønlandsk. Testene skal belyse traumatisering hos grønlandske børn i alderen 4 til 17. Du kan læse mere om vores forskning og psykologiske test til Grønland under forskningsområdet børn her.
Redaktionen afsluttet: 26.09.2023