Videnscenter for Psykotraumatologi

Sikker tilknytning er et fundament for den positive udvikling hos børn

Tidlige oplevelser med tilknytningsfigurer sætter præg på forventninger til omverden og sig selv.

Hvilken rolle spiller tilknytning i vores liv? Forskning viser, at tilknytning får en afgørende betydning for hvordan vi mennesker udvikler os gennem livet.

John Bowlby, psykolog og psykiater, lagde grundlaget for tilknytningsteorien gennem sine observationer af børn. Han har udforsket børns reaktioner på adskillelse fra forældrene. Han var især interesseret i børnenes reaktion på genforening med forældrene. Ifølge Bowlby, vil vores indre arbejdsmodeller udvikle sig i takt med de tilknytningsoplevelser, vi får med vores forældre og andre vigtige nære relationer i vores barndom.

Statsministeren vil gerne sætte ekstra fokus på børn, der har det svært. Børn har brug for tryghed i vores daginstitutioner. Der skal være nok voksne til at tage sig af det enkelte barn. Der skal være mulighed for at skabe kontinuitet i voksenkontakt for børn. Kun den sikker tilknytning kan skabe den positive udvikling i gang.

Videnscenter for Psykotraumatologi har lavet undersøgelser omkring tilknytning hos unge og dens betydning, som du kan læse mere om ved at trykke på linket her.

Redaktionen afsluttet: 02.03.2020