Videnscenter for Psykotraumatologi

Traumer i barndommen kan påvirke BMI i voksenlivet

En ny undersøgelse peger på, at overgreb i barndommen og posttraumatisk stress symptomatologi kan disponere for både under- og overvægt i voksenlivet.

Videnscenter for Psykotraumatologi har undersøgt sammenhængen mellem overgreb i barndommen, posttraumatisk stress symptomatologi og BMI. Denne undersøgelse er den første af sin art, idet begge ydrepunkter af BMI-inddelingen indgår. Resultaterne peger blandt andet på, at emotionelt misbrug især kan kædes sammen med lav BMI, mens seksuelt misbrug og generelt misbrug kan være medvirkende til høj BMI og derved overvægt.

Undersøgelsens resultater indikerer, at det kan være gavnligt at vurdere misbrug i barndommen og PTSD symptomatologi i behandlingen af overvægtige og undervægtige patienter. Læs publikationen her.

Redaktionen afsluttet: 27.08.2012