Videnscenter for Psykotraumatologi

Ask Elklit: "Uhyggeligt mange er udsat for psykisk vold"

Psykisk vold kan være meget skadeligt, og det er vigtigt at vi sætter ind tidligt over for det, påpeger Ask Elklit i hans interview med Power Kvinderne.

Professor ved Videnscenter for Psykotraumatologi, Ask Elklit, har været interviewet fra organisationen Power Kvinderne omkring psykisk vold. Psykisk vold kan være en systematisk og vedvarende måde at håne, ydmyge, nedgøre og/eller devaluere en partner eller et barn. Ask tydeliggøre i artiklen, hvor skadelig psykisk vold kan være. Han påpeger derfor, at det er ekstremt vigtigt at komme ud af et sådan forhold, før man selv for alvorlige psykiske men af det som f.eks. angst eller depression. Efter lang tid i et sådant forhold kan man, ifølge Ask, føle sig værdiløs og føle sig udslettet som person.
Ask Elklit vurderer, at de mest sårbare børn er dem, der selv har oplevet psykisk vold og andre typer af overgreb i hjemmet. Det er ofte dem, er ender med at blive mobbet i skolen og som måske sidenhen ender i et psykisk voldligt parforhold.
Skræmmende mange er i et forhold, der er præget af psykisk vold - tal fra en undersøgelse for YouGov fra 2014 viser, at hver fjerde kvinde og hver syvende mand enten lever i - eller har levet i - et psykisk voldligt parforhold. Dette tydeliggøre ifølge Ask, at psykisk vold er meget udbredt. Psykisk vold er derfor et stort og overset problem, som vi bør forebygge ved f.eks. at sætte ind allerede i børnehaven og skolen for at italesætte, at det ikke er i orden at nedgøre og krænke hinanden.

Læs hele artiklen her.

Redaktionen afsluttet: 02.10.2015