The Alphen Group

Sten Rynning udpeget til dagsordenssættende netværk

Det er emner som europæisk forsvar og sikkerhed, netværket tager op til debat og søger løsninger på – et netværk som SDU-professor Sten Rynning netop er blevet medlem af.

Af Marlene Jørgensen, , 26-05-2020

Professor og prodekan for forskning Sten Rynning har sluttet sig til en eksklusiv gruppe af førende eksperter, som adresserer sikkerheds- og forsvarsmæssige spørgsmål på tværs af Europa.

Netværket hedder The Alphen Group og tæller 16 medlemmer, som alle er optaget af fremtiden for det transatlantiske forhold og europæisk sikkerhed.

Sten Rynning har i 24 år forsket i international politik, og han har især beskæftiget med NATO og krigen i Afghanistan. Han er desuden en aktiv debattør og har været med til at sætte SDU’s Center for War Studies på verdenskortet – et center som han selv etablerede tilbage i 2011.

Løsninger for fremtidens sikkerhedspolitik

Bevæggrunden bag The Alphen Group er en fælles bekymring over udviklingen indenfor europæisk sikkerhed og forsvarspolitik mod stigende splittelse på tværs af Atlanten og indenfor Europa. Derfor har eksperterne sat sig for at søge løsninger for et mere sikkert Europa.

Kort fortalt er ambitionen at bevæge sig ud over diskussionskulturen i Europa, som sjældent når fra ord til egentlig handling, ved at tilbyde beslutningstagere en grundlæggende vision for fremtidens sikkerhed og forsvar.

- Det er fantastisk spændende at være en del af et ekspertmiljø, hvor vi stiller skarpt på at formulere tanker og idéer tilpasset politiske problemer i forsøget på at skabe positiv forandring, siger Sten Rynning og tilføjer:

- Netværket er gearet til at søge dialog med det politiske miljø. Vi skal ikke bare være kreative, men kreative og relevante.

The Alphen Group
Læs om The Alphen Group på deres hjemmeside  og følg med i gruppens blogindlæg her.

Mød forskeren

Sten Rynning er professor i international politik ved Center for War Studies samt prodekan for forskning ved Det Samfundsvidenskabelige Fakultet. Derudover er han senior fellow ved SDU’s tværdisciplinære forskningscenter Danish Institute for Advanced Study. Senest er han nu blevet medlem af netværket The Alphen Group.

Redaktionen afsluttet: 26.05.2020