Astrofysik

Nyt billede af sort hul begejstrer astrofysikere

I 2019 så verden det første billede nogensinde af et sort hul. Nu kommer forskerne med et nyt billede af det samme sorte hul, og de er begejstrede for at se, at billederne ligner hinanden.

Af Birgitte Svennevig, , 18-01-2024

55 mio. lysår fra Jorden ligger et gigantisk sort hul, som et internationalt forskerhold i 2019 præsenterede det første billede af. Det var det første billede nogensinde af et sort hul og det første bevis på, at det usynlige, kompakte og meget tunge, som stjerner kredsede om, vitterlig var et sort hul.

Selve det sorte hul var usynligt på billedet, fordi det var helt mørkt. Men omkring det var en lysende, ringlignende struktur. Billedet fangede lyset, der afbøjedes af det sorte hul, som er seks mia. gange tungere end Solen og har en kraftig tyngdekraft.

Dette første billede blev skabt ud fra data, indsamlet i 2017. Nu har forskerne skabt et nyt billede, baseret på data fra 2018. Det ligner det første billede, og det begejstrer astrofysiker Roman Gold, der er med i det forskersamarbejde, der står bag billederne. Han er lektor på Institut for Fysik, Kemi og Farmaci og har bidraget til at udvikle den software, der var nødvendig for at indsamle data til billeddannelsen.

Nu er Grønlands teleskop også med i samarbejdet

Det internationale team, The Event Horizon Telescope Collaboration, arbejder sammen om at tage billeder af sorte huller og deres umiddelbare omgivelser og at forstå fysikken bag dem. Teleskopet er opkaldt efter "event horizon", som er det sorte huls grænse, hvorfra intet lys kan undslippe.

Teamet har adgang til data fra en række teleskoper rundt om i verden. Seneste i rækken er Greenland Telescope, som bl.a. SDU, DTU, KU og AU er med i.

”Der er tale om to forskellige billeder, taget med et års mellemrum, men ringen og dens størrelse er den samme på begge billeder. Det er en super bekræftelse af vores teorier og forudsigelser”, siger han.

Samme forventninger til fremtiden

Det sorte hul, der bærer navnet M87* suger ikke i hurtigt tempo materiale til sig og forøger derfor ikke sin masse. Forskerne forudså derfor, at hullets radius iflg. relativitetsteorien ville være det samme på det første og det andet billede. Og det er også forventningen til de næste mange år – hele menneskehedens fremtidige historie faktisk.

En ting er dog anderledes på det nye billede: Det punkt på ringen, der er lysest, har flyttet sig. Også det stemmer overens med forskernes forventninger.

Det kan du læse mere om i denne, mere detaljerede pressemeddelelse fra Event Horizon Telescope-forskerne.

Mød forskeren

Roman Gold er lektor på Institut for Fysik, Kemi og Farmaci. Hans forskning koncentrerer sig om naturens mest kompakte objekter: sorte huller og neutronstjerner.

Gå til profil

Redaktionen afsluttet: 18.01.2024