Skrivning som proces
Når du skal i gang med at skrive en større akademisk opgave, skal du være opmærksom på, at det er et processuelt arbejde. Mens du skriver, læser og arbejder med din opgave, sker der hele tiden en udvikling i processen. Du kan have gang i flere afsnit på samme tid, og undervejs bliver du hele tiden klogere, så du måske skal tilbage for at redigere i det, du måske troede var færdige afsnit.
Skriveprocessens fire faser
- Idéfasen, hvor du udvikler dine tanker og er kreativ. I denne fase kan det være rigtig godt at bruge værktøjer som mindmap og hurtigskrivning. Det er også i denne fase, du arbejder med at få din problemstilling formuleret, så det kan blive din retningslinje for resten af processen.
- Organiseringsfasen, hvor du organiserer dine idéer og skaber opgavens struktur, så du kan formidle din undren og din problemstilling.
- Skrivefasen, hvor du effektivt sætter dig ned og skriver. For at du ikke mister overblikket, kan det være en god idé at have dit mindmap eller en disposition for det afsnit, du er ved at skrive, liggende ved siden af tastaturet.
- Redigeringsfasen, hvor både det indholdsmæssige og det sproglige i opgaven rettes til, så det fremstår som en sammenhængende opgave.
De fire faser skal ikke nødvendigvis tænkes som en fremadskridende tidslinje frem til afleveringen af din opgave. Undervejs i processen vil du opdage, at du arbejder med flere af faserne sideløbende.
Prøv at bruge procesværktøjet SCRIBO til at komme i gang med processen. Du logger ind med dit SDU login via WAYF.
Mere om opgaveskrivning
At udfærdige akademiske opgaver er mere end bare skriveprocessen.
- Du skal søge information og litteratur om dit emne.
- Hvis dit projekt er empirisk, skal du læse relevant metodeteori, indsamle og behandle din empiri. Orienter dig fx i SAGE Research Methods.
- Du skal overholde den akademiske redelighed og undgå plagiat.
- Du skal vælge en vejleder, der kan støtte dig både fagligt og i processen.
I bibliotekets katalog kan du også finde og bestille bøger om opgaveskrivning og metode.