Digitalisering af ældre kort og stik

Old fragment of a map.

Centre for Special Collections and Digital Humanities arbejdede i efteråret 2021 sammen med Institut for Historie i et pilotprojekt, der havde til formål at digitalisere ældre kort og stik fra Fyens Stiftsbibliotek (1813), der udgør en del af bibliotekets særsamlinger, Special Collections. Historiestuderende skulle arbejde med scanning, fotografering samt tildeling af metadata i et samarbejde med centeret. Initiativet var et led i Historiestudiets projekt: Historikerens Spydspidskompetencer.

Kortsamlingens omfattende størrelse gør digitaliseringen til en længerevarende proces, som nu er tilfaldet biblioteket. Du vil snarest muligt kunne tilgå de hidtil indscannede kort og stik gennem denne hjemmeside.

Læs mere om Fyens Stiftsbibliotek her.

Studerende digitaliserer historiske kort

Samlingerne på Syddansk Universitetsbibliotek rummer mange skatte, bl.a en større samling historiske kort fra hele verden. Historiestuderende begyndte i 2021 at digitalisere kortsamlingen og gøre den mere tilgængelig.

Sidst opdateret: 25.06.2024