Bevillinger

Fra duftende mobiler til optiske tandhjul: Tre MCI-forskere modtager millionstøtte

Med millionstøtte fra Villum Fonden skal tre forskere fra Mads Clausen Instituttet udfordre videnskabens grænser med projekter om duftoverførsel via mobilen, billige, bøjelige solceller og optiske tandhjul i fremtidens computere.

Af Sune Holst, , 26-09-2024

Selvom det lyder som noget fra en science fiction-film, arbejder tre forskere fra Mads Clausen Instituttet på projekter, der kan gøre det muligt at sende dufte via mobilen, producere fleksible, organiske solceller og integrere "optiske tandhjul" i fremtidens computere.

Lektor Roana de Oliveira Hansen, Post.Doc Daniel Garcia Martos og Post.Doc Ayoub Laghrissi har hver især netop modtaget cirka to millioner kroner fra Villum Fondens prestigefyldte Experiment-program. Midlerne skal finansiere banebrydende forskning inden for digital lugtoverførsel, optisk manipulation af nanomaterialer og organiske solceller. Bevillingerne er givet til projekter, der alle udfordrer grænserne for, hvad vi anser som muligt inden for videnskaben.

Projektet TeleScent - med Roana de Oliveira Hansen i spidsen - arbejder på at gøre det muligt at overføre dufte over lange afstande, ligesom vi i dag kan sende lyd og billeder. Projektet kan potentielt revolutionere telekommunikation og underholdningsindustrien ved at inddrage lugtesansen i digitale kommunikationsmidler. Du kan læse mere om projektet her.

Daniel Garcia Martos’ projekt "NanostuctOPV", fokuserer på udviklingen af organiske halvleder nanopartikler til organiske solceller.

Traditionelle solceller, der typisk består af silicium, er effektive, men dyre og komplekse at producere. Garcia Martos' forskning sigter mod at udvikle organiske solceller, der er både billigere og mere fleksible, hvilket kan åbne døren til nye anvendelsesmuligheder såsom bærbare energikilder og integrerede løsninger i bygninger.

Det tredje projekt, ”Optical Gears”, ledet af Ayoub Laghrissi, fokuserer på at udnytte lysets angulære momentum til at manipulere objekter på nanoskala. Det lyder kompliceret, og det er det måske også, men det handler om at skabe noget, der minder om meget små tandhjul, hvor lysstråler kan få de små tandhjul til at dreje rundt og flytte endnu mindre partikler. Teknologi kan bruges til at sortere små stoffer eller lave nye materialer, og hjælpe med at lave fremtidens computerchips.

Højrisikoforskning
Villum Experiment-programmet er kendt for at støtte højrisikoprojekter med potentiale for banebrydende opdagelser. Projekterne bedømmes anonymt, hvilket sikrer, at fokus er på idéens potentiale frem for forskerens baggrund. Ifølge Villum Fondens forskningsdirektør, Thomas Bjørnholm, giver programmet forskerne frihed til at tage chancer og udforske det uprøvede.

- Vi ved, at nogle af disse projekter kan føre til banebrydende opdagelser, der kan ændre verden, siger han.

Villum Fonden har i år uddelt bevillinger til 51 projekter, der spænder fra kunstig intelligens til nye materialeteknologier og bæredygtige løsninger. Med de tre bevillinger til forskerne fra SDU cementerer Mads Clausen Instituttet sin position som en førende aktør inden for innovativ forskning.

- Det er en anden gang siden 2022, at vi har været så heldige – og dygtige - at præstere et ’hattrick’ med tre Villum Eksperiment-projekter til instituttet. Det er et fantastisk bevis på, at instituttet satser på støtte af fri, grundlagsskabende forskning, og at vi er i stand at tiltrække utroligr kreative og særdeles motiverede forskere til SDU, siger en yderst stolt og glad leder af Mads Clausen Instituttet, Horst-Günter Rubahn.

FAKTABOKS: Villum Experiment-programmet
- Fokus på nyskabende og utraditionelle forskningsidéer
- Projekterne vurderes anonymt for at fremme kreativitet og mod
- Støtter forskning med højt risikomoment og gennembrudspotentiale