Kompetencer i skrivning og læsning er et mål i sig selv og samtidig et redskab til læring i andre fag og i fritiden. I et længere perspektiv er læse- og skrivekompetencer væsentlige for læring, videre uddannelse og deltagelse i samfundet. Skrive- og læsekompetencer understøtter til elevens personlige udvikling og samspil med andre, og bidrager således til at fremme social bæredygtighed.
Vi beskæftiger os med tekster ud fra et bredt tekstbegreb, det vil sige både skrevne tekster og multimodale tekster, der også anvender fx billeder, tabeller og diagrammer. Fagenes tekster er fagspecifikke, og læsning og skrivning er derfor et anliggende for alle fag og ikke kun danskfaget.
I fokusområdet arbejder vi målrettet med at:
- Udvikle og gennemføre forsknings- og udviklingsprojekter inden for alle fag med fokus på læsning og skrivning i eller på tværs af fagrækken såvel som uden for skolen
- Udbrede viden om skrivning og læsning
- Styrke samarbejde mellem universiteter, professionshøjskoler, skoler og forvaltninger, kommuner og andre aktører om skrivning og læsning
Aktuelle fokusemner
- Skriveidentitet og skriveudvikling i overgangen mellem mellemtrin og udskoling
- Læsning og skrivning af multimodale tekster i naturfag
- Brugen af generativ kunstig intelligens i læse- og skriveundervisningen og til understøttelse af skriveudvikling
- Feedback til stilladsering af elevers skrivning
- Læsning og skrivning i og udenfor skolen
Fokusområdeledere
- Lektor Vibeke Christensen, Institut for Design, Medier og Uddannelsesvidenskab, SDU
- Docent Bettina Buch, Professionshøjskolen Absalon
Fokusområdedeltagere
- Ph.d.-studerende Mia Kaasby, Professionshøjskolen UCN
- Lektor Thomas Kjærgaard, Professionshøjskolen UCN
- Professor Nikolaj Elf, Institut for Design, Medier og Uddannelsesvidenskab, SDU
- Adjunkt Louise Molbæk, Københavns Professionshøjskole, KP
- Ph.d.-stipendiat Anne Bock, Københavns Professionshøjskole, KP
- Adjunkt Lilja Kristinsdottir, Professionshøjskolen UC SYD
- Lektor Kristine Kabel, DPU og Aarhus Universitet
- Docent Lene Cicilie Storgaard, Københavns Professionshøjskole