Skip to main content
Center for Grundskoleforskning
Nyhed

Ny antologi udforsker aktuelle tendenser og dilemmaer i skoleledelse

Center for Grundskoleforskning er klar med en ny antologi, der dykker ned i de udfordringer og muligheder, som præger ledelsen af de danske grundskoler.

Antologien, der hedder Aktuelle tendenser og dilemmaer i skoleledelse, er det andet bind i Center for Grundskoleforsknings skriftserie Studier i grundskolen.

 

Bogens ni kapitler er skrevet af forskere og en enkelt bidragsyder, der arbejder som skoleleder. Alle forfattere er tilknyttet fokusområdet Skoleledelse under Center for Grundskoleforskning.

 

Bogens budskaber

Antologien indeholder både teoretiske og empiriske kapitler, der indkredser aktuelle positioner inden for forskning i skoleledelse. Bogen byder også på diskussioner om professionaliseringsstrategier inden for feltet. De aktuelle tendenser, der behandles, inkluderer emner som grøn skoleledelse, lederudvikling og de langsigtede erfaringer fra corona-skolen.

 

Bogens budskab er ikke, at der er én rigtig måde at være skoleleder på. I stedet argumenteres der for, at man skal håndtere de dilemmaer og modsætninger, man ofte står overfor som skoleleder, gennem øget refleksion og bevidsthed.

 

Aktuelle tendenser og dilemmaer i skoleledelse handler om ledelse af skolen, men bogen er relevant for alle, der beskæftiger sig med eller har interesse for skole- og uddannelsesledelse.

 

Om antologien

 

Redaktionen afsluttet: 20.08.2024