Ekspert: El-fly udviklingen er som et rumkapløb
De seneste år er der sket store skidt inden for udviklingen af elektriske fly. Professor Christopher Gerada fra University of Nottingham, som er ekspert inden for området, sammenligner udviklingen med et rumkapløb.
Der afvikles i disse dage den IEEE CPE Powereng-konference på SDU Sønderborg. Her opdaterer forskere fra alle verdenshjørner og ledende virksomhedsrepræsentanter de seneste videnskabelige landvindinger inden for effektelektronik. Det hele handler om grøn transformation og en CO2-neutral fremtid. Det gælder om at gøre vindmøller og solceller mere effektive. Og så handler det om for alvor at få elbilerne ud på vejene.
- Effektelektronik skal gøres billigere, bedre, mindre og smartere. For det SKAL være kompakt og robust, når det drejer sig om biler. Hvis du har en motor med 10kW og mister bare 2% af effekten, så snakker vi altså stadig om et spild på et par hundrede watt. Det svarer til den energi en kogeplade i dit køkken bruger, siger lektor Kasper M. Paasch fra Mads Clausen instituttet på SDU, som er initiativtager, arrangør og tovholder for konferencen.
- Effektelektronik skal gøres billigere, bedre, mindre og smartere. For det SKAL være kompakt og robust, når det drejer sig om biler. Hvis du har en motor med 10kW og mister bare 2% af effekten, så snakker vi altså stadig om et spild på et par hundrede watt. Det svarer til den energi en kogeplade i dit køkken bruger, siger lektor Kasper M. Paasch fra Mads Clausen instituttet på SDU, som er initiativtager, arrangør og tovholder for konferencen.
Flyrejser har et stort klimaaftryk
Én ting er biler, en anden er fly. Flyrejser er nemlig en af de helt store CO2-syndere. Hvis du flyver et smut til Spanien, så svarer det til at køre 33.000 kilometer i din bil - eller mere end otte års strømforbrug – ifølge klimatænketanken Concitos beregninger.
Flyrejser er altså et godt sted at optimere, hvis vi skal skære ned på verdens samlede CO2-udledning. Og ligesom inden for bilbranchen, så er rykker udviklingen af elektriske fly sig hurtigt fremad. Det fortæller keynote speaker ved IEEE CPE Powereng-konferencen, Professor Christopher Gerada fra University of Nottingham.
- De seneste år er der sket store skridt inden for udviklingen af elektriske fly. Det sker lige nu. Der er utroligt mange programmer verden over, som forsøger at komme først med en løsning – over 100 – det er næsten som et rumkapløb. Hvem får først en elektrisk flyver i luften?
Flyrejser er altså et godt sted at optimere, hvis vi skal skære ned på verdens samlede CO2-udledning. Og ligesom inden for bilbranchen, så er rykker udviklingen af elektriske fly sig hurtigt fremad. Det fortæller keynote speaker ved IEEE CPE Powereng-konferencen, Professor Christopher Gerada fra University of Nottingham.
- De seneste år er der sket store skridt inden for udviklingen af elektriske fly. Det sker lige nu. Der er utroligt mange programmer verden over, som forsøger at komme først med en løsning – over 100 – det er næsten som et rumkapløb. Hvem får først en elektrisk flyver i luften?
De store elektriske fly ligger en del år ude i fremtiden
Professor Christopher Gerada understreger dog, at der endnu går en rum tid, før vi ser elektriske flyvere med 100-150 passagerer i luften.
- Teknikken er ikke til det endnu. Det vi har er for stort, for tungt og for upålideligt. Og skal man bruge batterier eller ej? Det er også et spørgsmål. Man kunne i stedet bruge alternativt brændstof for at nå frem til en CO2-neutral løsning. Og så er der hele spørgsmålet om infrastrukturen: Hvordan skal flyverne lades op?
Når det kommer til mindre fly, så er professor Christopher Gerada mere fortrøstningsfuld. Du kan se et uddybende interview med professor Christopher Gerada herunder, hvor han også kommer ind på sit forskningsfelt.
- Teknikken er ikke til det endnu. Det vi har er for stort, for tungt og for upålideligt. Og skal man bruge batterier eller ej? Det er også et spørgsmål. Man kunne i stedet bruge alternativt brændstof for at nå frem til en CO2-neutral løsning. Og så er der hele spørgsmålet om infrastrukturen: Hvordan skal flyverne lades op?
Når det kommer til mindre fly, så er professor Christopher Gerada mere fortrøstningsfuld. Du kan se et uddybende interview med professor Christopher Gerada herunder, hvor han også kommer ind på sit forskningsfelt.