Formålet med evalueringen af Projekt Helhed i B 1909 var bl.a. at a) at bidrage til at kvalificere og udvikle projektet, b) at sætte projektet ind i en teoretisk ramme i forhold til f.eks. læring, sundhed, frivillighed, integration, urolige børn mv., c) at skabe argumenter i debatten omkring idræt i skolen i sammenhæng med foreningsregi. Evalueringen omfattede fem dele:
- En grundig beskrivelse og dokumentation af projektet med fokus på projektets undervisningsmetoder, erfaringer og fortællinger.
- En vurdering af effekterne af projektet:
- En vurdering af projektets betydning for B 1909, skolerne, forældresamarbejdet samt børnenes fritidsliv.
- Afholdelse af en inspirationsworkshop, som har treoverordnede formål.
- Udarbejdelse af et inspirationskatalog.
Finansiering: B 1909
Ansvarlig for undersøgelsen: Sigrid Alison Rytz, Lars Elbæk og Bjarne Ibsen
Publikation:
Rytz SA, Elbæk L, Ibsen B. Matematik- og læsetræning i en fodboldklub. Odense: Institut for Idræt og Biomekanik, Center for forskning i Idræt, Sundhed og Civilsamfund, 2013.
Movements, 2013:8 (pdf)