Undersøgelsen skal på den baggrund undersøge barrierer og motiver hos de personer, der traditionelt set ikke deltager på uddannelser for trænere og foreningsledere. Det skal derudover afdækkes, hvordan kompetenceudvikling forstås af trænere og ledere samt hvilke kompetencer – og mangel på kompetencer – som trænere og foreningsledere vurderer, at de har med henblik på at kvalificere de eksisterende kursustilbud.
Denne viden kan have stor betydning for den måde, idrætsorganisationerne og idrætsforeningerne arbejder med at kvalificere trænere og ledere, fremme deres kompetencer og styrke kvaliteten i idrætsforeningens aktiviteter:
Projektet vil give danske idrætsorganisationer, specialforbund, foreninger og i det hele taget dansk idræt en viden om,
- hvad der motiverer til at deltage i forskellige læringsformer, og hvilke årsager der er til, at trænere og ledere ikke deltager i de aktuelle træner- og lederuddannelsestilbud,
- hvilke områder trænere og ledere synes, at deres kompetencer ikke er gode nok i forhold til de opgaver, som de varetager, og i forhold idrættens mål og idealer,
- hvilken betydning kurser og uddannelsestilbud har for trænernes og ledernes kompetencer,
- hvordan idrætsorganisationerne kan fremme træneres og lederes kompetencer i idrætten.
Der udsendes spørgeskemaer til 200 idrætsforeninger, og der afvikles desuden 8-10 fokusgruppeinterview med 8-10 deltagere i hver fokusgruppe.
Projektets varighed: 2023-2024
Forskere på projektet: Evald Bundgaard Iversen, Marlene Rosager Lund Pedersen, Karsten Elmose-Østerlund og Bjarne Ibsen