Center for Sprog og Læring arrangerer 15. Nordiske Symposium om Børnesprog, der afholdes på Syddansk Universitet den 23.-24. maj 2018. Nordisk Symposium om Børnesprog afholdes hvert andet år i et af de nordiske lande. Symposiet er et interdisciplinært mødested for forskere og praktikere inden for (audio)logopædi, lingvistik, psykologi og andre med interesse for børns sprog. Temaet for dette symposium vil være læring i skolen. Følgende områder vil bl.a. blive behandlet:
- sammenhænge mellem barnets sproglige udvikling i førskolealderen og senere skriftsprogs-/læsetilegnelse og læring i skolen
- sproglige vanskeligheders betydning for skriftsprogs-/læsetilegnelse og læring i skolen
- tosprogede børns skriftsprogs-/læsetilegnelse
- døve og hørehæmmede børns skriftsprogs-/læsetilegnelse
Inviterede plenartalere
Birgitta Sahlén, Lunds Universitet, Sverige: “Kommunikativ och språklig utveckling hos barn med hörselnedsättning - i ett nordiskt perspektiv".
Læs abstract.
Vibeke Grøver, Universitetet i Oslo, Norge: “"Tospråklige (minoritetsspråklige) barn i barnehagen - i et nordisk perspektiv".
Læs abstract.
Carsten Elbro, Københavns Universitet, Danmark: “Kendte og mindre kendte sproglige forudsætninger for læsning - i et nordisk perspektiv”.
Læs abstract.
Vi tilbyder tolk mellem nordisk/engelsk.
Vi glæder os til at se jer i Odense!
Efterfølgende er der udarbejdet publikationen: Laila Kjærbæk & Annette Esbensen (red.) (2019). Nordic Child Language. Temanummer af: RASK – International Journal of Language and Communication 49, Spring 2019. Se her.
Symposiet er støttet af:
Carlsberfondet, Oticon Fonden, GN Store Nord Foundation & Inspiring Denmark.