Danish Institute for Advanced Study (DIAS) er et eliteforskningscenter og et knudepunkt for nogle af verdens skarpeste hjerner. Vi samler fremragende forskere på Syddansk Universitet for at inspirere banebrydende ideer og sætte rammerne for tværfaglig forskning.

Hos DIAS forenes et intellektuelt fikspunkt og høje ambitioner med en uformel atmosfære, hvor unge og garvede forskere mødes og samarbejder på kryds og tværs. Vores forskere, ledelse og medarbejdere bidrager alle til et miljø, som favner og dyrker det kreative, nyskabende og legende.

DIAS er en uafhængig enhed på tværs af den traditionelle fakultetsstruktur på Syddansk Universitet, og vi har tilknyttet Fellows og Chairs fra både SDU og universiteter verden over. Vi tilbyder en bred vifte af tilbud og samarbejdsmuligheder for forskere på SDU, ligesom vi afholder ugentlige events, som er åbne for alle.

DIAS' vision

Danish Institute for Advanced Study skal være et ambitiøst og uafhængigt intellektuelt landskab, som er garant for forskning i verdensklasse:

• Vi vil berige SDU med et åbent og levende miljø, der samler kreative tænkere, giver næring til banebrydende forskningsideer og sikrer multiple inklusionskanaler for universitetets forskere og studerende.
  • Vi  vil tiltrække unge, internationale forskningstalenter med ekstraordinært potentiale og give dem de bedste betingelser for at brillere.
  • Vi vil bringe DIAS-miljøets unikke ekspertise i spil i SDU's lokalområde, i internationale forskningsmiljøer og i den offentlige debat om grundforskningens signifikans og vilkår.

Milepæle fra DIAS' historie

DIAS blev etableret for mere end et årti siden, og siden 2020 har vores hus på Fioniavej dannet ramme for et dynamisk miljø, hvor innovative ideer og nysgerrighedsdrevet forskning får næring til at spire og gro.
  • 2024

Society of Fellows lanceres for at styrke sammenhold og samarbejde blandt unge forskere i DIAS.

• 2023

Sten Rynning, Professor hos Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, udpeges som direktør i DIAS.

• 2020

Den nye DIAS-bygning står færdig og åbner døren for alle affilierede.

• 2019

Marianne Holmer, Dekan hos Det Naturvidenskabelige Fakultet, udpeges som direktør i DIAS.

• 2016

Danish Institute for Advanced Study åbner officielt som forskningscenter med Thorbjørn Knuden og Francesco Sannino som direktører, og DIAS etablerer her sin nuværende struktur med Chairs fra alle fakulteter. Samme år påbegynder den første DIAS Fellow sit fellowship.

• 2009

Professorer Francesco Sannino og Thorbjørn Knudsen tager de første spadestik til et dansk IAS med base på SDU. Begge er i dag tilknyttet DIAS som Chairs.