Digital Entertainment Machine
DiEM – Digital Entertainment Machine er et forskningsprojekt, der undersøger, hvordan folk I almindelighed bruger digital underholdning i deres dagligdag. Projektet er finansieret af Det Frie Forskningsråd Danmark (DFF) og løber fra 2023-2026.
Hvornår tog du sidst din telefon op af lommen for at slå tiden ihjel tid eller få en pause fra din arbejdsdag? Lader du op ved at bruge streamingtjenester eller spil når du endelig er færdig med dagens gøremål?
Digital underholdning er ikke længere et nichefænomen, men for de flestes vedkommende en fast del af de daglige rytmer i et omfang som var utænkelig i massemediernes tid.
Digital underholdning fylder så meget, at mange bekymrer sig over for meget "skærmtid" eller usund "internetafhængighed". Der anbefales at vi trækker stikket helt ud, for ellers er nærvær umuligt. Men er vi virkelig blevet en samfund af bedøvede, ensomme zombier?
Selvom der er mange studier over brug af individuelle medieplatforme, ved vi ikke så meget om hvordan vi forholder os til digital underholdning som helhed.
Projektets hovedhypotese er, at underholdnings medier tilbyder mennesker en bred palet af handlemuligheder i hverdagen. Det handler om eskapisme, men også om oplysning, humørregulering, leg, skabelse og vedligeholdelse af sociale relationer, m.m.
Dette projekt er et målrettet, holistisk studie af hvordan almindelige mennesker bruger digital underholdning i deres daglige liv. Vi vil lave en større empirisk undersøgelse som omfatter interviews, etnografiske observationer, digitale metoder og kreative værksteder. Målet er at finde ud af hvilke følelser, kulturelle og sociale forbindelser og ultimativt hvilke moralske liv der opstår fra vores engagement med digitale underholdningsmedier.