FLASH

Studiet med raske personer

Hvordan påvirker tarmfloraen leveren og resten af kroppen hos raske mennesker?

Af Maja Thiele, , 09-12-2020

Formålet med studiet er undersøge hvordan tarmfloraen påvirker leveren og resten af kroppen hos raske mennesker. Vi ønskede også at samle en gruppe af raske mennesker med samme kønsfordeling, alder og BMI som deltagerne i Studiet om Leversygdom og Alkohol, for at kunne sammenligne de to grupper og dermed blive sikker på resultaterne. Endelig var formålet også at have et såkaldt ’normalmateriale’ for nye, eksperimentelle metoder – såkaldt ’omics teknologier.

Studiet med raske personer undersøger de nyeste undersøgelsesmetoder, med særlig interesse i mikrobiomet (tarmfloraen) og’omics-teknologier; det er detaljerede undersøgelser af gener, stofskifteprodukter, æggehvidestoffer (proteiner), fedtstoffer og andre biologiske produkter i blod, urin og afføring hos mennesker. Deltagerne i studiet var raske personer, uden nogen former for kroniske sygdomme, som ikke tog nogen former for medicin, ikke havde været behandlet med antibiotika indenfor 6 måneder, og ikke drak alkohol i store mængder.

Studiet er stoppet med at tage nye forsøgsdeltagere og vi har undersøgt 158 personer. Vi er nu i fuld gang med at analysere de informationer, det væv og de blodprøver, som er blevet indsamlet.

“Gut-and-liver axis in healthy population”

Videnskabsetisk id-nummer:S-20160006G
Datatilsynets id-nummer: 16/3492
Start-dato for studiet: Den første deltager kom med i studiet i Marts 2016

Studiet har modtaget støtte fra

• EU Horizon2020 (bevillingsnr. 668031)
  • Novo Nordisk Fonden (bevillingsnr. NNF15OC0016692)
  •   OUH’s forskningsmidler
  • Region Syddanmarks postdoc midler
  • Syddansk Universitets PhD midler.
  • EU Horizon 2020 ERC bevilling via Peer Bork, EMBL

EU logo

Vi er stadig i gang med at analysere prøverne fra studiet; men de første resultater begynder samtidig at blive udgivet i videnskabelige tidsskrifter.  Der er  udgivet en artikel om det sunde virom: https://journals.asm.org/doi/10.1128/mSystems.00382-21  og en artikel om afførings-metabolom: 10.1038/s41598-020-57888-w.

• Nordic Bioscience A/S, Herlev, Danmark. Måler såkaldt ”protein fingerprinting”, en metode til at undersøge nydannelse og fjernelse af arvæv i leveren.
  • Novo Nordisk Center for Proteine Research, Københavns Universitet, Danmark og Max Planck Institute of Biochemistry, Department of Proteomics and Signal Transduction, München, Tyskland. Måler æggehvidestoffer (proteiner) i blodet.
  • Steno Diabetes Center, Gentofte, København. Undersøger stofskifteprodukter og fedtstoffer i blod, urin og afføring.
  • Novo Nordisk Center for Basic Metabolic Research (CBMR), Københavns Universitet. Professor Torben Hansen og lektor Manimozhian Arumugam. Undersøger genetik, betændelsesprodukter i blodet, og stofskiftehormoner. Desuden koordinerer CBMR forskningssamarbejdet MicrobLiver.  CBMR arbejder også på matematiske metoder til at samle store mængder data fra mange forskellige målinger.
  • Biomedical Research Foundation, Academy of Athens, Athen, Grækenland. Undersøger hvordan gener bliver reguleret af microRNA.
  • European Molecular Biology Laboratory, EMBL, Heidelberg Universitet, Tyskland. Måler mikrobiomets (tarmfloraens) sammensætning og aktivitet i afføringsprøver; samt genaktiviteten i blod (RNA). Desuden samler og opbevarer EMBL data fra analyser af biobankprøver hos partnere i forskningssamarbejderne GALAXY og MicrobLiver i et fælles ’datahub’. EMBL arbejder også på matematiske metoder til at samle store mængder data fra mange forskellige målinger, for at forstå det fulde sygdomsbillede.
  • Laboratorium for leverfibrose og portal hypertension, Goethe Universitet, Frankfurt, Tyskland; og European Foundation for the Study of Liver Failure (EFCLIF), Barcelona Universitet, Spanien.  Foretager dyrestudier for at be- eller afkræfte sygdomsmekanismer i mennesker. Desuden koordinerer EFCLIF EU projektet Microb-Predict.
  • Afdeling for genetik og cellebiologi, afsnit for molekylær genetik, Maastricht Universitet, Holland.  Afprøver en ny test til diagnostik af betændelse i leveren, Cathepsin-D.
  • Laboratory of Viral Metagenomics, University of Leuven. Undersøger sammensætning og funktion af virus i tarmen.
  • Institut for Molekylær Medicin, Syddansk Universitet. Undersøger betændelsesprocesser i blodet, blandt andet TREM-2 som udtrykkes af immunforsvarets celler.
  • Department of Natural Science and Environment, Roskilde Universitetscenter. Analyserer microRNA til at forstå hvordan gener reguleres i forbindelse med sygdom.

Studieansvarlig læge