Idéen om globale forbrugersegmenter er besnærende – men det viser sig gang på gang, at virkeligheden er mere nuanceret end marketing
Jeg begyndte for alvor at interessere mig for forbrugeradfærd i slutningen af 1990’erne. Dengang var det god latin – både blandt marketingfolk og forskere - at de unge forbrugere var segmenteret i ’stammer’, som havde samme smag, samme stil og samme værdier uanset hvor på kloden, de var vokset op. De havde altså langt mere til fælles med hinanden end med andre aldersgrupper i deres hjemland.
Forestillingen om sådan et ensartet, globalt segment af unge forbrugere blev taget imod med kyshånd af både praktikere indenfor brand management og teoretikere indenfor forbrugeradfærd (det er jo også dejligt nemt at håndtere i begge verdener).
Men som altid ligger djævlen jo i detaljen, og det er umagen værd at se lidt nærmere på, om virkeligheden nu også er så vidunderlig enkel.
Bureaubiz.dk 3.10. 2019
Læs hele klummen her.