Skip to main content
IVL - Forskning

Judy Hermansen: Kvindelige topledere fungerer kun, hvis der er mange af dem

 

Er kvinder ledere?

Der er et temmelig solidt forskningsmæssigt belæg for, at flere kvinder i topledelsen er lig med mere kreativitet og iværksætteri i virksomheden. Men pas på, hvis der er mange kvindelige medarbejdere i virksomheden!

Vi ved, at det er vigtigt med mangfoldighed ift. uddannelse, baggrund og køn i en topledelse, hvis man vil have etableret den tænke-ud-af-boksen kultur, der er forudsætningen for at få skabt en dynamisk virksomhed præget af kreativitet og iværksætteri. Vi ved også, at den ledelsesstil, som kvinder almindeligvis praktiserer, er særdeles velegnet til at udvikle et inkluderende og anerkendende miljø, der både inspirerer til og forstår at udnytte iværksætteri og nye ideer. Begge dele taler utvetydigt for at få flere kvinder ind i top management - MEN så er der en lille (og meget overraskende) hage ved det hele: Hvis der er mange kvinder i virksomhedens medarbejderstab, så udebliver effekten!

Kvindelige topledere fungerer bedst, hvis der er flere af dem. Det ser ud som om, der skal en vis ’kritisk masse’ til for at få det fulde udbytte af kvinders evner til at inspirere, støtte og realisere medarbejdernes kreativitet og iværksætterpotentialer. Når kvinderne kun udgør en lille del af ledelsen, er det tilsyneladende den mest trivielle af alle psykologiske mekanismer – den stereotype kategorisering – der får lov til at dominere ledelseskulturen. Og så ender vi med banale klichéer og en forudindtagethed, der automatisk rubricerer kvinder som mindre kompetente og indflydelsesrige - uanset deres faktiske magt og ekspertise. Sådan en topledelse, der er kendetegnet af en kønsbaseret ideologi og bias, er ikke godt for noget eller nogen. Den er ikke kun ærgerlig for det køn, det går ud over – som i praksis nok stadigvæk primært er kvinderne – den vil være så dysfunktionel og konfliktfyldt, at hverken de mandlige eller kvindelige ledere er i stand til at opbygge de rigtige rammer for, at en kreativ iværksætterånd kan blomstre.

Bureaubiz.dk 3. feb./2020

Læs hele klummen her.

Sidst opdateret: 19.07.2022