Op mod 70% af medarbejdere med en højere uddannelse arbejder i dag jævnligt i globale teams, hvor de er i kontakt med fremmede kulturer. Det er ved første øjekast imponerende! Men mange af dem falder i alle mulige huller, når deres interkulturelle kompetence bliver sat på prøve. Ofte fordi vi ikke er tilstrækkeligt bevidste om, at vores egen kultur ikke er en naturgiven ting, men en konstruktion af nogle specifikke konventioner og fordomme, som kan medføre, at vi føler os ubekvemme og kejtede overfor andre kulturer og deres konventioner og fordomme. På det individuelle plan drejer det sig som regel om små, ubetydelige misforståelser – men i den store, forretningsmæssige sammenhæng kan sådan noget være ret alvorligt. For det koster på bundlinjen!
Min egen forskning viser, at virksomheder mister penge, hvis de ikke er i stand til at håndtere den kulturelle diversitet i deres virksomhed. Fx led fusionen mellem Daimler og Chrysler hårdt under det kulturelle sammenstød mellem ’strikt tysk ingeniøradfærd’ og ’amerikansk cowboy mentalitet’. Men vi ved også, at kulturel diversitet er et plus for virksomheder og ikke mindst for deres evne til at håndtere information. Og de virksomheder, som har lært at navigere i diversiteten, vil sandsynligvis derfor også tage bedre beslutninger og have større succes på det globaliserede marked.
Erhverv+, 5.3.2020
Læs hele kronikken her.