Skip to main content
IVL - Forskning

Marian van Bakel og Julie Emontspool: Brobygning på arbejdspladsen

 

Vores arbejdspladser er i stigende grad blevet interkulturelle. De er et mødested for forskellige kulturer, køn og aldersgrupper, og det kræver interkulturel kompetence at kunne navigere i sådanne kontekster, hvor mennesker med forskellige baggrunde mødes.

Men hvad er (inter)kulturel kompetence?

Mange arbejdspladser har i dag behov for udenlandsk arbejdskraft, og hvis disse internationale medarbejdere skal blive godt integreret på arbejdspladsen, er det vigtigt, at de kan arbejde sammen med deres danske kolleger – og omvendt. Det er her interkulturel kompetence kommer i spil.
Interkulturel kompetence kan beskrives som evnen til at ’interagere effektivt og adækvat med medlemmer af andre kulturer’. Her handler det ikke kun om at opfylde bestemte mål (effektivitet), men også om måden, hvorpå man når målet (hensigtsmæssighed). Du kan måske godt nå dit mål med en meget direkte kommunikation, men det kan også skade din relation til kollegaen, hvis han/hun selv har en mere nedtonet kommunikationsstil. Og sådan en ’misforståelse’ kan begrænse dine muligheder for at nå dine mål med denne person fremover.
Der er tre komponenter, som er centrale for at være i besiddelse af interkulturel kompetence: Viden, motivation og kompetencer. Det betyder, at det ikke er nok at lære de konkrete koder i en fremmed kultur, man skal også være åben og interesseret i andre(s) måder at opføre sig på og indstillet på prøve at forstå den verden, som den anden kommer fra.

HR-Chefen 6/2020 

Læs hele artiklen her.


Sidst opdateret: 19.07.2022