NewsArcade
NewsArcade- Seriously Play the News! is a 2-year Creative Europe-Media co-funded project with a mission to bring together journalism and news consumption closely by means of gamifications as an educational approach to improve young adults’ news literacy, critical thinking skills and thus, tackle disinformation and the challenges faced by media companies.
Premise of the project is the notion, that media companies are facing a fundamental challenge: the questioning of their legitimacy.
The rise of disinformation, the growing success of anti-democratic parties, the alternative discourse on science feeding the Covid deniers and the anti vax movement everywhere across Europe, have led a part of the population to turn their back on news outlets.
MFI is contributing to the project from academic angles qualifying mainly its media literacy and educational aspects on young adults users and journalism.
Contact: Aslak Gottlieb, Journalistic Lecturer: aslak@journalism.sdu.dk
Read more: www.newsarcade.eu
MediaCityOdense
MFI har været en af hovedkræfterne i arbejdet med at skabe og etablere en medietechklynge i verdensklasse på Fyn. Ideen er sammen med andre medie-, teknologi- og kommunikationsvirksomheder andre fakulteter på SDU samt de fynske kommuner at udnytte de fælles styrkepositioner og sammen udvikle et innovations- og vækstmiljø inden for medieområdet, der kan trække talent, viden og virksomheder fra øverste hylde til øen.
Planen er i fælleskab at etablere en selvstændig organisation, der fra 2020 kan være driver af klyngen. Organisationen får 3-5 år til at gøre klyngen kommercielt selvbærende.
MediaCityOdense blev formelt etableret i juni 2020, hvor Jysk-Fynske Medier, TV2/Danmark, TV2/Fyn, Odense kommune og SDU gik sammen i et strategisk samarbejde og dannede organisationen. Tilsammen lægger de fem partnere 2.6 mil. kr. årligt til etablering og drift af et sekretariat med en MCO-direktør i spidsen.
MediaCatch
MFI står bag den første spinoff-virksomhed fra det Samfundsvidenskabelige Fakultet på Syddansk Universitet: MediaCatch - et moderne medie- og brandmonitoreringsfirma. Projektet udspringer fra Mediernes Forsknings- og Innovationscenter og kørte ved folketingsvalget i 2019. Teknologien derfra er der købt licens til og udviklet videre på.
MediaCatch fanger alle omtaler på tv og radio, døgnet rundt, året rundt, og bruger moderne teknologi som talegenkendelse, biometri, og kunstig intelligens, og enhver omtale i danske medier registreres derfor.
Læs mere om MediaCatch her
SDU er medejere af MediaCatch.