Aktuelle nyheder fra Fysiksektionen

Serie om astofysik på YouTube

Bertil Dorch har kastet sig ud i produktionen af en serie af videoer, hvor han - ofte sammen med andre - dykker ned i emner indenfor astrofysik. Bertil kommenterer på det sidste nye og kommer også omkring meget af det mystiske ved vores forunderlige univers.

Du kan se en liste over videoerne her.

HEIMDAL går videre hos ESA

Højtflyvende planer fra vores fysikstuderende

I december har vores SDU-AU studenterteam opnået en bemærkelsesværdig milepæl som det første danske hold i 15 år. De er blevet udvalgt til at udføre deres eksperiment, HEIMDAL, ombord på DLR-SNSA-ESAs stratosfæriske ballon for studenterteams i oktober 2024 fra Kiruna, Sverige.

Dette balloneksperiment giver vores studerende mulighed for at teste udstyr, der senere skal implementeres på de satellitter, de aktivt er med til at udvikle. Ikke kun markerer det en betydningsfuld skridt i deres rumfartsrejse, men det repræsenterer også den første rumflyvning af et hyperspektralt kamera udviklet af Newtec her i Odense.
Som en optakt til opsendelsen i oktober vil vores dedikerede studerende deltage i en træningsuge i Kiruna i begyndelsen af februar, hvor ESA (European Space Agency) vil være værter. I løbet af denne uge vil designet af udstyret og eksperimentet gennemgå den første arbejdsproces.

Stoltheden og glæden er stor både hos HEIMDAL-teamet og det videnskabelige støtteteam, og instituttet ønsker naturligvis hjerteligt tillykke. Vi ser frem til at følge HEIMDAL på deres spændende rejse mod rummet.

Hyperspektralt kamera grafik

Sidst opdateret: 11.07.2024