Fysikklubber

Med få meters afstand til idolet

To unge kursister fra "Fra Atomer til Galakser" mødte Andreas Mogensen i DR Aftenshowet

På Ungdomsrumkonferencen på Syddansk Universitet i november 2023 var det en stor oplevelse for deltagerne at have direkte kontakt til Andreas Mogensen live fra Den Internationale Rumstation knapt 400 km væk. Billedet øverst er derfra.

Endnu vildere var det for fire unge gæster at sidde lige ved siden af ham i DR Aftenshowet den 29. april 2024, hvor Andreas Mogensen gav sit første store interview, efter han landede på Jorden i marts.

De fire unge fans har en særlig interesse for fysik og astronomi, og de har fulgt Andreas Mogensen før, under og efter hans ophold på rumstationen.

Elever fra kurset ”Fra Atomer til Galakser”

To af gæsterne, Emma-Jo og Stella, følger kurset ”Fra Atomer til Galakser” på UngOdense og med undervisere fra Fysikklubber i Region Syddanmark.

Stella har drømt om at blive fysiker, siden hun i 3. klasse læste Andreas Mogensens bog om hans første tur til Den Internationale Rumstation i 2015. Bogen vækkede hendes interesse for fysik og astronomi, og det har været en kæmpedrøm at møde ham.

Stella synes, det er utroligt interessant at undersøge alt det ude i rummet, vi ikke ved noget om.
Vi vil jo også gerne vide, hvem vores naboer er dér, hvor vi bor, som hun siger i programmet.

Emma-Jo går også på kurset ”Fra Atomer til Galakser”. Hun vil gerne være astropartikelfysiker for at være med til at forske i mørkt stof.
Vi ved ikke, hvad det er, og det vil jeg gerne lære mere om, siger hun.

Begge piger udstråler stor begejstring nysgerrighed i programmet. Det samme gør to 4. klasses drenge, som også medvirker.

Andreas vil gerne til Månen

Emma-Jo slutter af med at spørge Andreas Mogensen: ”Du har været der, hvor næste ingen har været. Har du mere, du rigtigt gerne vil?”

Andreas Mogensen svarer, at han godt kunne tænke sig at komme på en månemission, og at det er en realistisk mulighed.

Han har helt sikkert mange unge fans, der krydser fingre for, at det sker.

Hele programmet varer en time og er spændende TV fra start til slut. Delen med de unge starter 26 minutter inde.
Se med her.

Redaktionen afsluttet: 25.04.2024