LabSTEM (Laboratorium for integreret STEM-undervisning og læring) er et forsknings- og udviklingsprojekt, der skal tydeliggøre og give konkrete eksempler på integreret STEM-undervisning og læring.
LabSTEM-projektet har til formål at arbejde for en højere kvalitet i undervisningen i matematik og naturfag i grundskolens udskoling og på ungdoms- og erhvervsuddannelserne.
LabSTEM-projektet startede i 2020 og fortsatte den 1. januar 2023 med en ny bevilling fra Novo Nordisk Fonden og Region Syddanmark. Projektet bygger på Laboratoriemodellen – deraf navnet; ’Lab’ koblet sammen med ’STEM’ (Science, Technology, Engineering og Mathematics), som er omdrejningsfeltet for projektet. Læs mere om Laboratoriemodellen her.
Projektet har blandt andet resulteret i fire hæfter med STEM-aktiviteter for dagtilbud, grundskole, gymnasium og erhvervsskole. Aktiviterne er udsprunget af arbejdet på laboratorierne, hvor deltagerne har udviklet dem, hvorefter de er alle blevet afprøvet i praksis. De kan bruges, som de er, eller danne udgangspunkt for egne idéer. Læs med herunder, hvor hvert hæfte findes som bladre-pdf, og længere nede på siden er der links, hvorfra du kan downloade hæfterne.
Hæfterne kan downloades i deres fulde længde her:
Aktuelt
-
Sidst opdateret: 01.01.0001
LabSTEM
Sæt allerede nu kryds i kalenderen den 9. april 2025 kl. 9:30-15:00, hvor vi holder LabSTEM-konference på Syddansk Universitet
-
LabSTEM+
LabSTEM+
LabSTEM-projektet fortsætter i LabSTEM+ fra den 1. januar 2023 til 2026