Projektet er organiseret i decentrale laboratorier rundt omkring i regionen, bl.a. Faaborg-Midtfyn, Langeland, Fredericia og Vejle – hvor læreruddannere, lærere og forskere i fællesskab udvikler STEM læringsforløb, som skaber autentiske forbindelser mellem institutionernes læringsrum og verden udenfor. De fælles udviklingsforløb lever videre i læreruddannernes undervisningspraksis, professionshøjskolernes og universiteternes forskning og i lærernes daglige undervisning i skolen.
Udviklingsarbejdet sker i workshops efter laboratoriemodellen – deraf navnet på projektet. Laboratoriemodellen er et værktøj, udviklet af forskere i LSUL (Laboratorium for STEM Uddannelse og Læring) til kompetenceudvikling af naturfagslærere. Modellen sætter rammerne for, hvordan praksis og forskning kan arbejde sammen om aktionsforsknings-forløb, som skal udvikle både praktikere og forskere.
Baggrunden for projektet er, at der både på nationalt og internationalt plan mangler en tydeliggørelse af og konkrete eksempler på integreret STEM-undervisning og læring.
LabSTEM skal i den sammenhæng løse to centrale problemstillinger på uddannelsesområdet:
- matematikfagets isolation
- den uklare betydning og anvendelse af STEM.
Projektet er finansieret af Novo Nordisk Fonden med 6 millioner og Region Syddanmark med 3 millioner.