Skip to main content

LabSTEM og Laboratoriemodellen

Projektet er organiseret i decentrale laboratorier rundt omkring i regionen, bl.a. Faaborg-Midtfyn, Langeland, Fredericia og Vejle – hvor læreruddannere, lærere og forskere i fællesskab udvikler STEM læringsforløb, som skaber autentiske forbindelser mellem institutionernes læringsrum og verden udenfor. De fælles udviklingsforløb lever videre i læreruddannernes undervisningspraksis, professionshøjskolernes og universiteternes forskning og i lærernes daglige undervisning i skolen.

Udviklingsarbejdet sker i workshops efter laboratoriemodellen – deraf navnet på projektet. Laboratoriemodellen er et værktøj, udviklet af forskere i LSUL (Laboratorium for STEM Uddannelse og Læring) til kompetenceudvikling af naturfagslærere. Modellen sætter rammerne for, hvordan praksis og forskning kan arbejde sammen om aktionsforsknings-forløb, som skal udvikle både praktikere og forskere.

Baggrunden for projektet er, at der både på nationalt og internationalt plan mangler en tydeliggørelse af og konkrete eksempler på integreret STEM-undervisning og læring.

LabSTEM skal i den sammenhæng løse to centrale problemstillinger på uddannelsesområdet:

  1. matematikfagets isolation
  2. den uklare betydning og anvendelse af STEM.

Projektet er finansieret af Novo Nordisk Fonden med 6 millioner og Region Syddanmark med 3 millioner.

Læs artiklen: Laboratoriemodellen – kompetenceudvikling med fokus på forandring af praksis (PDF)

Se Teknologipagtens film om en fælles STEM didaktik

Se film om, hvordan Dalumgård Børnehus arbejder med STEM

Forskningscenter for Naturvidenskabelig Uddannelse og Formidling Institut for Matematik og Datalogi Syddansk Universitet

  • Campusvej 55
  • Odense M - DK-5230
  • Telefon: 6550 2466

Sidst opdateret: 10.08.2023