Forskningsprojekt

Krigens skygge: Danmark, Norden og geopolitikkens genkomst

Sådan lyder overskriften på det forskningsprojekt, som otte nye fellows i Nordic Humanities Center vil give sig i kast med fra første februar 2025. Projektet er netop blevet udvalgt som centrets anden forskningsstafet.

Af Winnie Laursen , , 05-07-2024

Det er Rasmus Glenthøj, lektor i historie på Syddansk Universitet og Rasmus Mariager, professor i historie på Københavns Universitet, der kommer til at stå i spidsen for det arbejde, som involverer i alt otte fellows fra de to universiteter samt en række tilknyttede danske og internationale forskere.

Baggrunden for projektet er uhyre aktuel

Som forskerne skriver:
”Krigsklokkerne bimler over Europa på trejde år, og intet tyder på snarlig fred. Danmarks statsministerium vurderer, at vi ser ind i en mindst 30 år lang konflikt, Sveriges forsvarsminister og Norges udenrigsminister har udtalt, at krig mellem Rusland og Vesten ikke kan afvises. Vi har allerede set de første dramatiske konsekvenser: hybridkrig, flygtningestrømme, lukkede grænser, trusler om brug af atomvåben, forøget oprustning, voksende forsvarsvilje, forsyningsproblemer, energipolitikkens integration i sikkerhedspolitikken og globale spændinger bl.a. i Østersøen og Arktis.”

På den baggrund vil projektet analysere, hvad krigen i Ukraine kommer til at betyde for de nordiske samfund de kommende år. Med indsigter fra humaniora samt kunst og kultur vil de nye fellows undersøge, hvordan vi bedre kan leve med den nye tids udfordringer i konfrontationen med Rusland.

Gruppen består af et tværfagligt hold af forskere fra kultur-, erindrings- og kunsthistorie, dansk og nordisk litteratur, amerikanske studier, østeuropastudier, fotografistudier og historie.

De kommende fellows er:

Rasmus Mariager, professor i historie på KU (co-PI)
Rasmus Glenthøj, lektor i historie på SDU (co-PI)
Malene Breunig, lektor i dansk på SDU
Nils Bjerre-Poulsen, lektor i amerikanske studier på SDU
Mette Sandby, professor i fotografistudier på KU
Tea Sindbæk Andersen, lektor i østeuropastudier på KU
Kristian Handberg, postdoc, kunsthistorie på KU
Der bliver tilknyttet en  postdoc, SDU

Redaktionen afsluttet: 05.07.2024