Maritim Teknologis kerneområde er at udvikle metoder og modeller, der kan anvendes indenfor det maritime område. Vores fokus er på bæredygtig skibsoperation og konstruktion med særlig vægt på energieffektivitet, vibrationsanalyse og udmattelse. Forskningen tager sit metodiske afsæt i den tekniske videnskab, men gruppen sigter også mod at skabe tværfaglig forskning
Vi lægger vægt på at formidle vores viden, ekspertise og kompetencer til det omgivende samfund og myndigheder igennem vores deltagelse i rådgivende ekspertpaneler, netværk og udvalg
Information om vores aktiviteter findes på de engelske sider via ikonet øverst på siden.
Samarbejde:
Maritim Teknologi samarbejder med den maritime industri igennem forskningsprojekter og rådgivning. Vi udveksler forskningsresultater mellem universitetet, industrien og de maritime skoler.Vi lægger vægt på at formidle vores viden, ekspertise og kompetencer til det omgivende samfund og myndigheder igennem vores deltagelse i rådgivende ekspertpaneler, netværk og udvalg
BlueSDU - et tværfakultært forskningsnetværk:
Blue SDU er et interdisciplinært forskningsnetværk som forener forskere indenfor hav- og de maritim og områder på SDU. Netværket blev etableret i 2014, og består af forskere fra 9 forskellige institutter på SDU på tværs af 5 fakulteter.
Læs mere om det tværfakultære forskningsnetværk Blue SDU
Maritime Research Alliance (www.mra.dk)
A National network of maritime researchers - Connecting Danish maritime research, innovation and education.
Projekter relateret til dette område
- SDU – Maritime Research Platform
- ShipWeldFlow
- ShippingLab II
- SGISC (Second Generation Intact Stability Criteria
Projekter relateret til dette område (afsluttet)
- Ecoprodigi
- Exoprodigi
- Analyse af IMOs Intakstabilitetsregler
- Vibration and damping in large containerships
- Blue INNOship Subproject: Monitoring and Performance
- Situation Awareness
- FastLabNet
- Maritime Decision Support System for Emission Control
- ShippingLab
PhD Projekter
- Improving the comfort of crew and passengers on board ships
PhD Elma Ramic - Condition monitoring of vessels to identify high-exposure operations
PhD Casper Aaskov Drangsfeldt - Unterwater broadband noise emissions from cavitating propellers
PhD Leonie Föhring
PhD Projekter (Afsluttet)
- Autonomous Ships from the Perspective of Operation and Maintenance,
PhD Student Stig Eriksen - Damping Estimation in Operational Modal Analysis
PhD Student Esben Orlowitz -
Estimation of condition and remaining useful lifetime for oil lubricated machinery in ships,
PhD Student Morten Henneberg