FNUG Foundations tager udgangspunkt i artikler, som deltagerne har læst på forhånd, og som vi diskuterer på seminaret.
Det handler om at udvikle grundlaget for, hvordan vi forstår læring og den lærende, for at lade det bidrage til forskning, undervisning og uddannelse.
I FNUG Foundations fokuserer vi på forskningslitteratur. Før hvert seminar læser vi omhyggeligt den artikel, som er omdrejningspunktet for det pågældende seminars dybdegående debat.
Seminarerne foregår fysisk i Biologisk Instituts Seminarrum, men det er også muligt at lytte med online. Studerende er meget velkomne.
Vi starter med en uformel frokost kl. 12- 13 for dem, der har lyst. Medbring selv din mad.
Program FNUG Foundations, efterårssemestret 2024
Torsdag den 31. oktober kl. 13-15
Vi drøfter begrebet "Playworlds" i forbindelse med læringsmiljøer for forskolebørn og med udgangspunkt i to tekster:
- "Scientific Playworlds: a Model of Teaching Science in Play-Based Setting" af Marilyn Fleer.
- "Young children's mathematical problem solving and thinking in a playworld" af Liang Li og Leigh Disney.
Onsdag den 29. november kl. 13-15
På baggrund af artiklen "Dramatic Science. A Critical Review of Drama in Science Education" af Marianne Ødegaard, professor i naturfagdidaktik på "Institutt for lærerutdanning og skoleforskning" ved Universitetet i Oslo, drøfter vi, hvordan brugen af drama- og teateraktiviteter – på en velovervejet måde og guidet af reflekterende naturfagslærere – kan skabe styrkende læringsmiljøer, og dermed læringssituationer der er meningsfulde for eleverne.
FNUG Forskningsseminarer
Deltag også i FNUGs øvrige forskningsseminarer, hvor FNUGs egne forskere eller udefra inviterede forskere holder oplæg inden for temaerne fagdidaktik, forskningsperspektiver på udvikling af undervisning på videregående uddannelsesniveau, STEM-uddannelse, videnskabskommunikation, læremidler, professionsudvikling og uddannelsesinnovation.
Læs mere om FNUG Forskningsseminarer her