Det Samfundsvidenskabelige Fakultet

Hanne Søndergaard Birkmose bliver SAMF-dekan

Hanne Søndergaard Birkmose fortsætter som dekan på Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, efter hun siden den 10. april har været konstitueret i stillingen.

Ansættelsesudvalget har i et yderst kvalificeret ansøgerfelt tilbudt den 51-årige Hanne Søndergaard Birkmose stillingen som dekan for Det Samfundsvidenskabelige Fakultet på Syddansk Universitet. Hanne Søndergaard Birkmose kommer fra en rolle som institutleder på Juridisk Institut, men hun har været konstitueret i Dekan-rollen siden starten af april.

Ifølge rektor Jens Ringsmose og formand for ansættelsesudvalget har Hanne Søndergaard Birkmose igennem sin tid på SDU vist glimrende evner til at lede og udvikle faglige miljøer, hvilket han ser frem til, at hun kan fortsætte med, nu hun bliver en del af direktionen.

- Hanne Søndergaard Birkmose er en dygtig, resultatorienteret og inddragende leder. Hun sætter tydelige mål og tør igangsætte de initiativer, der er nødvendige for at flytte en organisation i den rigtige retning. Jeg er overbevist om, at Det Samfundsvidenskabelige Fakultet med Hanne Søndergaard Birkmose ved roret vil blive yderligere styrket og fortsætte den meget positive udvikling, fakultetet er inde i. De fremtidige udfordringer bliver givetvis mange, men med Hanne Søndergaard Birkmose som dekan har vi fundet den helt rigtige til at bringe fakultetet godt igennem kommende bølgegang.

En spændende tid for fakultetet

Hanne Søndergaard Birkmose selv er glad og stolt over at kunne fortsætte arbejdet med at udvikle de faglige miljøer og bedrive ledelse på SDU. Det sker på et tidspunkt, hvor flere store opgaver venter forude for både Det Samfundsvidenskabelige Fakultet og universitetssektoren generelt.

- Jeg ser et godt udgangspunkt for at løfte særligt de forskningsmæssige dagsordener og få skabt nogle endnu stærkere, faglige miljøer. Der sker allerede mange spændende ting, og jeg synes, at SAMF evner at sætte en forskningsmæssig dagsorden. Og det glæder jeg mig meget til at være med til at løfte endnu mere.

- Første skridt er, at jeg skal lære de faglige miljøer og administrationen på fakultetet endnu bedre at kende. Og så fortsætter den strategiproces, der skal op at flyve og ud og leve på institutterne. Samtidig er der en kandidatreform, der kommer til at fylde meget og som har potentiale til at skærpe vores i forvejen stærke uddannelsestilbud. Det er omfattende ting, men det er spændende at være en del af.

Hanne Søndergaard Birkmose har en baggrund som erhvervsjurist. Hun kom til SDU fra en stilling som professor ved Juridisk Institut på Aarhus Universitet, og med sig har hun 15 års erfaring med ledelse. Hun afløser Peter Møllgaard i jobbet som dekan på Det Samfundsvidenskabelige Fakultet.

Redaktionen afsluttet: 25.06.2024