Trivsel

Mindre skærmtid i børnefamilier kædes sammen med forbedret mental sundhed hos børn og unge

Ny forskning fra Syddansk Universitet viser, at børn og unges mentale sundhed forbedres, hvis familierne lægger skærmene væk i fritiden. Efter kun to uger uden brug af smartphones og tablets, angav deltagerne i studiet reducerede symptomer på angst, tristhed og depression og færre problemer med jævnaldrende.

Af Bo Kousgaard, , 13-07-2024

I en analyse fra Syddansk Universitet (SDU) har forskere fra Institut for Idræt og Biomekanik i samarbejde med Forskningsenheden for Børne og Ungepsykiatri undersøgt, hvilken effekt det har på børns og unges mentale sundhed, hvis de reducerer deres brug af skærme i fritiden.

Forskningen i børns og unges brug af skærm og dens mulige påvirkning på mental sundhed har tidligere været baseret på observationsstudier. Denne type studier har ofte været kritiseret for deres mange mangler og potentielle fejl, hvilket har resulteret i en generelt lav tillid til forskningsresultaterne og løbende diskussioner blandt forskere på området.

Derfor ønskede forskerne fra SDU at undersøge området nærmere i et randomiseret kontrolleret studie – et såkaldt lodtrækningsstudie. Her inddeler man deltagerne tilfældigt i to grupper, og den ene fungerer som kontrolgruppe, hvor deltagerne ikke laver om på deres adfærd.

Reducerede symptomer på angst, tristhed og depression

I det aktuelle studie blev 89 familier (181 børn og 164 voksne) tilfældigt opdelt i to grupper. Den ene gruppe skulle undvære smartphones og tablets i to uger. De måtte se tv og bruge computer i mindre omfang; de skulle generelt begrænse deres fritidsbrug af skærm til maksimalt tre timer om ugen.

Den anden gruppe, kontrolgruppen, fortsatte med deres normale skærmvaner.

- Resultaterne af vores undersøgelse viste en forbedring i børns og unges mentale sundhed ved reduceret skærmbrug i fritiden. Specifikt observerede vi en reduktion i internaliserende symptomer, der omfatter følelser af angst, tristhed og depression og problemer med jævnaldrende, samt en forbedring i prosocial adfærd, fortæller Anders Grøntved, professor ved Institut for Idræt og Biomekanik og seniorforfatter på studiet.

Forskellen i ændringen mellem de to grupper (skærmgruppen vs. kontrolgruppen) svarer til en forbedring af moderat størrelse.

Vi mangler stadig en fuld forståelse af, hvad der forklarer disse effekter. En mulig forklaring er, at mindre skærmbrug giver børn og unge mere tid til ansigt-til-ansigt interaktioner med familiemedlemmer og venner, hvilket er kendt for at være vigtigt for mental trivsel

Anders Grøntved, professor

Resultaterne fra studiet understøtter således forskernes hypotese om, at børn og unges brug af skærm kan være en medvirkende årsag til, at mange børn og unge har mentale udfordringer.

- Selvom vores undersøgelse viser positive effekter af at reducere skærmbrug i børnefamilier, mangler vi stadig en fuld forståelse af, hvad der forklarer disse effekter. En mulig forklaring er, at mindre skærmbrug giver børn og unge mere tid til ansigt-til-ansigt interaktioner med familiemedlemmer og venner, hvilket er kendt for at være vigtigt for mental trivsel, siger Anders Grøntved.

- En anden forklaring kan være, at forældrene i interventionsgruppen også oplevede forbedret mentalt velvære, hvilket kunne skabe en mere positiv atmosfære i hjemmet. Endelig kan typen og indholdet af skærmbrug, såsom brugen af sociale medier, spille en rolle i at påvirke mental velvære, da begrænsninger i sociale medier har vist sig at reducere symptomer på ensomhed og depression i tidligere studier, uddyber han.

Behov for yderligere undersøgelser

Anders Grøntved fremhæver, at der er behov for at undersøge typen af skærmbrug nærmere i fremtidige studier. Desuden er det nødvendigt med yderligere forskning for at bekræfte, om disse effekter også kan observeres i en længere periode, hvor skærmbrug i fritiden reduceres.

Ligesom lignende studier i risikopopulationer (for eksempel børn med ADHD eller autisme) vil være interessante at fortage, idet betydningen af at reducere brugen af skærm for deres mentale sundhed kunne vise sig at være endnu større.
Studiet er netop publiceret i JAMA Network Open. Se den videnskabelige artikel

Om studiet

• Den nye analyse er baseret på et familieeksperiment, der indgår som et element i det omfattende forskningsprojekt SCREEN, der ledes af professor Anders Grøntved.
  • SCREENS har til formål at beskrive skærmvaner og undersøge skærmmediers indvirkning på børn og voksnes fysiske og mentale sundhed gennem objektive måling af skærmtid.
  • Familieeksperimentets formål var at undersøge, hvordan reduceret skærmtid påvirker fysisk og mental sundhed i danske børnefamilier.
  • Familierne (45 familier, 86 børn og unge) i interventionsgruppen afleverede deres smartphones og tablets i 2 uger og reducerede deres skærmtid på andre medier til maksimum 3 timer/uge.
  • Familierne i kontrolgruppen (44 familier, 95 børn og unge) skulle fortsætte med deres skærmvaner.
  • SCREENS er støttet af Det Europæiske Forskningsråd med 1,5 millioner.
Mød forskeren

Anders Grøntved er professor og forskningsleder ved Forskningsenheden Exercise Epidemiology, Institut for Idræt og Biomekanik på Syddansk Universitet. Han kan kontaktes på mobil: +45 24 98 40 79 og mail: agroentved@health.sdu.dk

Se mere

Mød forskeren

Niels Bilenberg er professor ved Forskningsenheden for børne- og ungepsykiatri på Klinisk Institut, Syddansk Universitet.

Mød forskeren

Jesper Schmidt-Persson er gæsterforsker ved Forskningsenheden Exercise Epidemiology på Institut for Idræt og Biomekanik, Syddansk Universitet.

Redaktionen afsluttet: 13.07.2024