Robotteknologi
Pakkeboks transporteret af robot gør det let for patienter og pårørende at hente medicinsk udstyr på OUH
Før kunne det tage patienter fra H.C. Andersens Børne- og Ungehospital og Hjertemedicinsk Afdeling på Odense Universitetshospital (OUH) op til 30 minutter at hente medicinsk udstyr i forbindelse med deres behandlingsforløb. Udstyret skulle som udgangspunkt hentes i ambulatoriernes åbningstid mellem kl. 8 og 15.
Mange patienter og pårørende har oplevet udfordringer ved at skulle hente udstyr i et tidsrum, der for de fleste ligger i arbejdstiden. Andre har været nødsaget til at hente udstyr i aftentimerne, hvor de har måttetvente i børnemodtagelsen blandt syge børn og unge og deres forældre.
Fra 30 til 7 minutter
De ca. 30 minutter, det tog at hente udstyr, er i dag med den nye mobile pakkeboks reduceret til kun syv-otte minutter. Patienter og pårørende skal ikke længere gå til ambulatoriet og vente på betjening, og det sparer også både tid og besvær, at der er etableret korttidsparkeringspladser tæt på indgangen til formålet. Og derudover kan patienter og pårørende hente udstyret i forhallen når som helst det passer dem.
– De pårørende, der skal hente udstyr til deres børn, er glade for løsningen. De oplever pakkeboksen som en moderne, tidssvarende, løsning, der kommer deres behov i møde og gør det lettere for dem, og personalet er glade for, at forældrene ikke mere skal sidde sammen med syge børn og unge og vente på udleveringen, fortæller Marie Glent-Rolle, innovationskonsulent i Klinisk Udvikling på OUH.
Pakkeboksen står i forhallen ca. 22 timer i døgnet. Kl. 8 bliver den transporteret fra forhallen til først Hjertemedicinsk Afdeling og derefter til Børne- og Ungehospitalet af robotten for at blive fyldt op med fx måleapparater, plastre og engangssprøjter. Kl. 10 bliver den kørt tilbage til forhallen, og en sms bliver sendt til patienter og pårørende om, at de nu inden for de tre næste dage kan hente deres pakke i boksen.
De modtager også et link til Google Maps, og når de trykker på det, får de en rute, der fører dem til hovedindgangen og de reserverede p-pladser. Herfra skal de gå 30 meter til boksen, hvor de trykker en kode, som står i sms’en. Lågen åbner, de tager deres pakke, lukker lågen og kører hjem igen.
Patienterne har udtrykt stor tilfredshed med pakkeboksløsningen. Også patienter på Hjertemedicinsk Afdeling, der i efteråret 2023 indførte, at patienter selv skal hente og hjemme montere en optager (Pocket EKG), som registrerer hjerterytme døgnet rundt og giver indblik i, om man har en hjerterytmeforstyrrelse.
En sekretær har hidtil brugt en stor del af sin arbejdsdag på at udlevere optagerne, fordi patienter og pårørende kommer drypvis i løbet af dagen for at hente dem.
– Nu kan den samme sekretær bruge sin dag til sammenhængende opgaver i stedet, og patienterne kan hurtigere komme i gang med diagnostik og behandling, når de kan hente optageren i pakkeboksen, forklarer Marie Glent-Rolle.
Afdelingen slipper også for at skulle sende en medarbejder ned til Informationen for at hente afleverede optagere der – i stedet afleverer patienterne dem i pakkeboksene, så de bliver fragtet tilbage til afdelingen.
Komplekst, tværfagligt samarbejde
Pakkeboksen er i sig selv en relativ simpel løsning, når robotteknologien er på plads, men organisatorisk er arbejdet med at introducere robotløsninger på et hospital kompliceret.Der er mange snitflader, og det kræver et ofte komplekst, tværfagligt samarbejde at implementere en teknologisk løsning i et hospitalsmiljø. Ud over de to kliniske afdelinger, der bruger pakkeboksen, har Klinisk Udvikling også samarbejdet med blandt andre Informationen, Rengøring, Logistikafdelingen og Bygningsdrift og -service.
Pakkeboksen skal rengøres, og den skal ikke påvirke hverken hygiejneniveauet eller logistiske processer på hospitaler. Robotten skal bevæge sig uden menneskelig indblanding, infrastruktur skal tilpasses, og det kræver, at bygningsdriften er involveret.
Ud over de to kliniske afdelinger har Center for Innovativ Medicinsk Teknologi (CIMT), Nordic Robotics og odenseanske Mobile Industrial Robots (MiR) været partnere i projektet. Centre for Clinical Robotics (CCR) har stået for programmering af robotten og i samarbejde med Nordic Robotics udvikling af pakkeboksens stel, som gør det muligt for den at køre med boksen.