Sådan printer man en perfekt løbesko – og får den til at regenerere sig selv om natten

En god løbesko skal passe til foden, og derfor gik en London-designer sammen med en forsker fra Syddansk Universitet for at skabe den ultimativt perfekte løbesko. Skoen er lavet af molekyler og printes i 3D.

På Syddansk Universitet forsker Center for Fundamental Living Technology (FLinT) i at skabe levende organismer, og det har London-designeren Shamees Aden udnyttet. Sammen med Dr. Martin Hanczyc har han udviklet en løbesko, der passer 100 pct. til løberens fødder. Materialet er såkaldte protoceller – molekyler, der ikke er levende i sig selv, men som kan kombineres til at skabe levende organismer.

Martin Hanczyc er ekspert i protoceller, og ved at blande forskellige typer af disse ”døde” molekyler prøver han at skabe materialer, der kan programmeres til at opføre sig forskelligt. De kan reagere forskelligt på forskelligt tryk, varme og lys.

Protocellerne i skoen kan indstilles til enten at puste sig op eller falde sammen, afhængig af det underlag, de bruges på. På den måde kan skoene helt automatisk understøtte den enkelte løbers stil og rute.

For at skoene fungerer optimalt, skal de placeres i en protocelle-væske, når de ikke er i brug. Væsken tilfører energi og holder protocellerne sunde. På den måde repareres og genoplives protocellerne i skoen.

Væsken kan desuden farves, så protocellerne får den farve, man ønsker.

Shameen og Hanczyc har fremstillet en prototype – der går formentlig yderligere ca. 35 år, inden skoene bliver tilgængelige for almindelige, dødelige motionsløbere.

Forskningen blev fremlagt på konferencen Wearable Futures i London, december 2013.

Hanczycs udforskning af tilstanden mellem levende og ikke-levende bragte ham på bladet Wired’s Smart List 2013.

Kilde: videnskab.dk

Se flere billeder her

Hør Martin Hanczyc fortælle om baggrunden for sin forskning i protoceller i denne TED talk.

Redaktionen afsluttet: 31.01.2014